flag-en

Inspiratieblog Intuïtief Ondernemen

Artikelen, video’s, linkjes en citaten

11 Jaar ondernemen tip 10: Groei stapje voor stapje

Tip 10 van de 11 in het kader van het 11-jarig bestaan van mijn bedrijf gaat over de groei van je bedrijf vormgeven door stap voor stap te ondernemen zonder te weten wat de volgende is om zo grote dingen te kunnen bereiken.

Groei stap voor stap

“Elke reis van 1.000 mijl begint met één enkele stap” – Lao Zi

Zoals ik in de eerste tip al meldde was het starten van mijn bedrijf niet moeilijk en toch moeilijk tegelijkertijd. Dit ben ik later vaker tegen gekomen. Dat het op zich niet moeilijk is om verder te groeien of mijn bedrijf te ontwikkelen en dat het tegelijkertijd ook lastig kan zijn om de stap te nemen. De les van Lao Zi in de Tao Te Ching is daarbij een hele waardevolle. Waar je ook naar toe wilt en hoe ver het doel ook lijkt, elke reis begint met de eerste stap. Je hoeft dus niet het hele pad uitgestippeld te hebben of al te weten wat je de komende weken, maanden of jaren gaat doen. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is “wat is de eerstvolgende stap?”

Deze groei had ik 11 jaar geleden niet voorzien

Nu ik na 11 jaar ondernemen terugkijk, ben ik oprecht verbaasd en trots op wat ik in die jaren heb neergezet. Dat had ik op 1 september 2007 niet durven dromen. Als je me toen verteld had dat ik een zeer goedlopende coachpraktijk zou hebben, waarbij ik opleidingen zou verzorgen in binnen en buitenland, ik workshops zou verzorgen voor ondernemers en voor teams in het bedrijfsleven, dat ik online programma’s zou hebben ontwikkeld en een expert zou worden op het gebied van intuïtie en ondernemerschap, dan zou ik dat niet geloofd hebben. Ik zou ook niet geweten hebben hoe ik dat zou kunnen bereiken en toch sta ik nu hier en heb ik dat bereikt.

Onderneem stap voor stap

De les die ik hieruit heb geleerd, is dat je stap voor stap moet ondernemen. Groei in je bedrijf kun je niet managen of plannen. Groei gaat over stap voor stap verder reizen op het ondernemerspad. Daarbij kom je obstakels tegen; buiten en in jezelf (meestal in jezelf, heb ik gemerkt; zie ook tip 5). En stap voor stap ga je met die obstakels om. Vaker nog merk ik dat door stap voor stap te groeien ik in een flow kom en er heel veel synchroniciteit (betekenisvol toeval) op mijn pad komt. Daarmee krijgen mijn acties een duwtje en gaat de groei van mijn bedrijf heel natuurlijk en soepel.

Wat ik heb gemerkt is dat bij het nemen van die stappen het soms helder is waar je naartoe werkt en soms ook helemaal niet. Zo zag ik op een gegeven moment wel de contouren van de Academie voor Intuïtief Coachen die ik op wilde zetten, maar wist ik niet precies hoe ik deze vorm ging geven. Toch heb ik de handelsnaam geregistreerd, een logo laten ontwikkelen en een website gemaakt. Stap voor stap.

Alles is vergankelijk – droom, onthecht en groei stap voor stap

alles is tijdelijk timemanagement Alles is namelijk vergankelijk. Je kunt alles aanpassen en veranderen. Ik zie bijvoorbeeld wel een klanten die heel lang nadenken over hun website. Terwijl het mooie van een website juist is dat je die ieder moment kunt veranderen. Dat heb ik ook al veelvuldig gedaan; iedere keer passend bij de stap die ik op dat moment aan het nemen was.
Wat voor een website geldt, geldt eigenlijk voor alles. Je kunt het altijd weer veranderen, terugdraaien, ombuiten of er op een andere manier mee verder gaan. Natuurlijk zijn sommige beslissingen (bijv. de aankoop van een bedrijfspand) wat moeilijker ongedaan te maken dan andere (het drukken van visitekaartjes). Toch zijn ook de meest permanent lijkende stappen altijd wel om te buigen (je gaat het pand bijv. verhuren).

Realiseer je dus dat alles tijdelijk is en dat het nemen van een stap niet betekent dat je voor eeuwig aan deze stap vast zit. Lees hier ook mijn blog “Leef in stapjes van 10 seconden – alles is tijdelijk”

Het tijdelijke van mijn bedrijf heb ik aan den lijve ondervonden. Zo was de Academie voor Intuïtief Coachen geen lang leven beschoren. Een jaar later heb ik deze alweer gestopt. Omdat ik toen voelde in dat dit niet het pad was dat ik wilde bewandelen en dus koos ik ervoor om het los te laten. Natuurlijk deed dat wel pijn (vooral voor mijn ego), maar ik wist dat het klopte. Dit kon ik alleen doen door stapje voor stapje te groeien en niet jaren vooruit te plannen. Alleen door het (zakelijke) leven als aaneenschakeling van kleine stapjes te zien, kon ik met mijn bedrijf groeien en ontwikkelen.

Intuïtief ondernemen vraagt om stap voor stap te groeien

Een ander mooi aspect van het groeien in kleine stapjes is dat je heel erg intuïtief te werk kunt gaan. Doordat je geen gedetailleerde plannen maakt en je niet gaat hechten aan doelen en uitkomsten die je graag zou willen bereiken, ben je veel flexibeler om je intuïtie te volgen. Ook als dat betekent om, zoals bijvoorbeeld in het geval van de Academie, iets los te laten waar je hard voor gewerkt hebt.

In dit kader raad ik klanten ook vaak aan om hun intuïtie maar 1 vraag te stellen “Wat is mijn eerstvolgende stap”.

Met het antwoord op die vraag ga je vervolgens aan de slag om als de tijd rijp is weer te vragen wat je eerstvolgende stap is. Dit is een heerlijke manier van ondernemen die mij op hele mooie plekken heeft bracht (fysiek en psychisch).

Groei stap voor stap vanuit vertrouwen

Deze manier van ondernemen en groei vraagt wel om vertrouwen en loslaten. Het vraagt om vertrouwen dat de stappen die je zet je ‘het goede’ zullen brengen zonder dat je van tevoren weet of dat lukt en hoe dat eruit ziet. Misschien moet je zelfs wel jouw idee van goed en slecht aanpassen.

Het lijkt vaak gemakkelijker om plannen te maken en het plan te volgen. Mijn ervaring als projectmanager heeft me echter geleerd dat plannen ook zeker geen garantie voor succes zijn en dat plannen vaker niet dan wel uitkomen. Maar ze geven wel een soort van schijnzekerheid.

groei stap voor stap Groei stap voor stap door los te laten

De groei van je bedrijf stap voor stap vormgeven vraagt ook om loslaten. Loslaten van de wijsheden die je in boekjes vindt en wat de mainstream media aangeven over hoe je goed onderneemt. Ook het loslaten van ideeën, wensen en plaatjes in je hoofd over hoe je denkt dat je bedrijf eruit zou moeten komen te zien. Mijn ervaring is dat die beelden heel nuttig zijn om als een soort wensbeeld je intentie en energie te kunnen richten. Vervolgens laat ik deze beelden los om me weer alleen te richten op de eerstvolgende stap. Wat wordt er nu van mij gevraagd? Welke actie (of niet-actie) is nu passend? Wat ‘moet’ ik nu doen of juist laten?

Stap voor stap timemanagement

Dit betekent ook veel voor mijn timemanagement. Het opstellen van een actielijstje, prioriteiten aangeven en deze vervolgens inplannen in mijn agenda werkt niet (heeft het voor mij overigens nooit gedaan). Timemanagement gaat voor mij vooral over me afstemmen op mijn intentie of doel (zonder daaraan gehecht te zijn) en vervolgens te vragen welke stap ik nu moet nemen. Daar horen vaak een aantal acties bij waar ik me echt mee verbindt. Vervolgens laat ik de acties weer los en voel gedurende de dag, de week of de maand welke actie ik nu zal gaan ondernemen. Dit werkt voor mij echt heel goed, hoewel ik ook af en toe toch echt nog wil plannen en op zoek ben naar een soort zekerheid over hoe de volgende stappen eruit zien en waar dit allemaal toe gaat leiden.

Een voorbeeld – stap voor stap internationaliseren

Om nog een voorbeeld te noemen van het stap voor stap groeien, is mijn internationalisering (ja ik heb dit al eerder als voorbeeld gebruikt, maar het is gewoon een heel mooi verhaal, vind ik). Die intentie heb ik eind 2015 uitgezet voor mezelf. De wens, het verlangen om ook buiten Nederland actief te zijn voelde ik diep van binnen. Ik heb me daar meer mee verbonden en voor mezelf uitgesproken dat ik daar nu echt aandacht aan wilde besteden.

Vervolgens heb ik losgelaten hoe dat er precies uit gaat zien, welk stappenplan daarbij hoort en hoe ik mijn doelstellingen zou bereiken. Het is (daardoor?) hard gegaan sinds begin 2016. Ik ben gevraagd om training te geven aan internationale groepen, ben uitgenodigd voor een conferentie in Bulgarije, ben gevraagd om een opleiding te verzorgen in Parijs, ga in het najaar opleidingen verzorgen in Budapest en Boekarest en heb net een afspraak gemaakt met iemand in Zuid-Afrika om te overleggen of we samen iets kunnen opzetten. Dit is een samenspel geweest van stapje voor stapje internationaliseren en synchroniciteit. Door bijvoorbeeld een .com URL te registreren (www.intuition-in-business.com). Deze langzaam uit te breiden met informatie. Een opleiding in het Engels aan te gaan bieden. Een gratis weggever te maken in het Engels (three business intuition tools to boost your business) en nu ben ik bezig met een engelstalige methode voor entrepreneurship voor Europese jongerenwerkers. Maar ook dat ik een mail kreeg of ik mee wilde doen in een Europees project voor jongerenwerkers. Dat ik een vraag uit China kreeg om daar workshops te verzorgen en dat ik ‘toevallig’ tekst van mijn website (met bronvermelding) op een Zuid-Afrikaanse website tegenkwam en contact heb opgenomen met de eigenaresse. Stapje voor stapje en ik weet niet waar ik over 1, 3 of 5 jaar sta.

Groei-lange-korte-termijn

Over groei op korte en lange termijn

Graag wil ik nog een inzicht met je delen wat betreft de groei van je bedrijf vormgeven in kleine stapjes. Zoals ik al schreef, ben ik echt trots en verbaasd wat ik heb bereikt in 11 jaar ondernemerschap. Tegelijkertijd vind ik op dit moment dat sommige dingen best langzaam gaan. Ik zou wel eens willen dat sommige resultaten sneller zichtbaar zouden worden.

Toen ik las dat wij mensen geneigd zijn om te overschatten wat we in 1 jaar kunnen bereiken, maar onderschatten wat we in 5 jaar kunnen bereiken, viel bij mij het kwartje. Inmiddels kan ik me dus steeds gemakkelijker overgeven aan de stroom van mijn bedrijf en de snelheid van de groei van mijn bedrijf.

Volg je de groei of volgt de groei jou?

Tenslotte deel ik graag een overpeinzing met je die te maken heeft met stapje voor stapje ondernemen en je overgeven aan de stroom. Deze is gerelateerd aan tip 6, “Wie is de baas in je bedrijf”, is gekoppeld aan het werk van Frédéric Laloux en aan de systemische theorie wat betreft het systeemgeweten. De vraag is namelijk of jij inderdaad in staat bent om te bepalen wat er in je bedrijf gebeurt en welke kant je bedrijf op groeit. Zelf merk ik dat als ik me overgeef aan een soort grotere kracht in mijn bedrijf en me in verbinding daarmee afvraag wat de eerstvolgende stap is, er hele mooie en grootste dingen gebeuren. Als ik ga sturen, denk dat ik weet wat het beste is en waar ik met mijn bedrijf heen zou moeten groeien, gaat het juist moeizamer en stagneert de groei.

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hierover. Groei jij met je bedrijf stapje voor stapje? Stem jij je af op de ‘wil’ van je bedrijf? Of stuur jij juist heel gericht en maak je een plan voor de toekomst? Laat jouw ervaringen achter in een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *