fbq('track', 'ViewContent');
was successfully added to your cart.

Waarom concurrentie niet bestaat

By 15 december 2015 mei 9th, 2016 Ondernemerschap

Onlangs heb ik een hele belangrijke ervaring gehad waarin ik heb ondervonden waarom concurrentie niet bestaat en wat je moet doen als je toch concurrentie ervaart. Lees hier mijn persoonlijke verhaal.

Hoe ik  jaloezie en concurrentie ervoer

Al een aantal jaar geef ik de opleiding BewustZijn & Intuïtie voor coaches. Hiervoor ben ik gevraagd door twee collega trainers. Later is een van de trainers gestopt en vorig jaar ook de tweede trainer. Ik bleef als enige trainer over. Toen ik nieuwe deelnemers ging werven voor de groep die dit najaar zou starten, voelde ik concurrentie met die laatste trainer die gestopt was. Zij heeft ook een eigen opleiding maar dan voor therapeuten. Ik kreeg letterlijk vragen wat het verschil was tussen onze opleidingen en wat voor hun het beste was.

Ik merkte dat ik zelfs jaloers werd. Haar opleiding liep (en loopt) als een trein en die van mij liep niet zo goed.

Ik wist mentaal dat deze vrouw echt geen concurrent van mij was.  Ze heeft een prachtige opleiding en ik gunde en gun haar echt alle klanten van de wereld. Toch voelde het in de onderstroom alsof ik met haar moest concurreren. Zo meteen zal ik vertellen hoe het verder ging.

Eerst wat meer over concurrentie

Concurrentie is een interessant concept. Tijdens mijn studie bedrijfskunde en ook tijdens de scholingen bij mijn werk als bedrijfsadviseur heb ik veel geleerd over concurrentie. Hoe je je kunt onderscheiden, hoe je ze kunt verslaan, welke macht de concurrentie kan hebben, hoe je daar wat tegen kunt doen. In deze blog schrijf ik meer over het concept concurrentie en leg ik uit waarom het ook vanuit een meer theoretisch perspectief niet klopt.

Maar bestaat concurrentie eigenlijk wel?

Wat mij betreft niet. Natuurlijk zijn er producten en diensten vergelijkbaar met jouw product of dienst. Natuurlijk kunnen potentiële klanten kiezen voor een alternatieve oplossing. Maar is dat concurrentie? Is dat iets waar je tegen moet vechten en waar je een strategie voor moet hebben? Moet je weten hoe jij je onderscheidt van de concurrentie?

Nee!

Als je vanuit systemisch perspectief naar de wereld kijkt, dan is een van de oerkrachten die werkzaam is als meerdere delen samen een geheel vormen (zoals bedrijven in een markt), de kracht dat er voor iedereen een goede plek is.

Misschien is het goed om die kracht nog even te laten resoneren:

“Er is een goede plek voor alles en iedereen”.

Dat betekent dus dat als jij met je bedrijf actief bent in een bepaalde markt er een goede plek voor jou en je bedrijf is. Dat betekent ook dat als jij die plek inneemt, er geen concurrentie is, want bij die plek horen ook klanten en omzet.

De crux zit hem in het innemen van je eigen plek. Wat ik vaak zie is dat ondernemers succesvolle collega ondernemers gaan kopiëren. Ze gaan dezelfde soort marketingacties doen, ze gaan een zelfde social media strategie hanteren, ze gaan eenzelfde soort producten of diensten aanbieden of ze kiezen precies dezelfde niche. Of ze luisteren naar de goede adviezen van marketinggoeroe’s en passen die blind toe in hun bedrijf.

Door dit kopiëren is de kans groot dat je langzaam van je eigen plaats verdwijnt en (metaforisch) de plek van je collega ondernemer gaat innemen. Ja, dan is er WEL concurrentie!Concurrentie-loesje

Waarom deze collega trainer geen concurrent was

En dat is precies waar het bij mij fout ging met de opleiding BewustZijn & Intuïtie. Omdat die andere trainster en ik een hele open en goede verbinding hebben, kon ik mijn concurrentiegevoelens bespreekbaar maken. Zij gaf meteen aan dat zij helemaal geen concurrentie ervoer.

Al pratende ontdekte ik dat zij heel veel input had geleverd voor de opleiding BewustZijn & Intuïtie. Veel van wat zij in haar praktijk en opleiding al deed, had ze ingebracht in de opleiding. Ik realiseerde me ook dat we, vanwege goede redenen, ‘mijn’ bijdrage aan de opleiding hadden geschrapt. Doordat de andere twee trainers besloten de opleiding BewustZijn & Intuïtie niet meer te geven, bleef ik dus ‘zitten’ met een opleiding die eigenlijk niet mijn opleiding was.

Ik was me dus heel geleidelijk gaan begeven op de plek van die andere trainer.

Het was eerder zo dat ik haar concurrent was, dan zij die van mij. Zonder dat ik me er bewust van was, was ik van mijn eigen plek afgedwaald. En ja, toen ontstond dus het gevoel van concurrentie.

Gelukkig konden we hier open over praten en werd ik me bewust van wat er speelde. Bijna direct heb ik besloten de opleiding niet door te laten gaan en hem ook niet meer in deze vorm te gaan geven. Het voelde als een bevrijding.

Wat ik heb gedaan

Inmiddels (april 2016) heb ik de opleiding een jaartje laten rusten en heb bij mezelf onderzocht wat deze opleiding voor mij en mijn klanten betekent en hoe ik hem me weer helemaal eigen kan maken. Inmiddels heb ik de opleiding aangepast zodat hij helemaal bij me past. Het voelt echt heel goed en ik weet in alles dat ik hier mijn talenten ten volste tot uitdrukking kan brengen. De opleiding heet inmiddels Intuïtief Coachen en Adviseren en start in oktober 2016. Ik heb de aandacht gericht op mensen die mensen en organisaties begeleiden en hun intuïtie in willen zetten in deze zakelijke context. Daarnaast heb ik een module toegevoegd (die er helemaal in het begin ook in zat, maar dan weer anders) waarbij de deelnemers leren om op een intuïtieve, systemische manier naar organisaties te kijken. Ze gaan hierbij ook op een intuïtieve manier naar hun eigen bedrijf of organisatie kijken en stappen zetten om deze succesvoller te maken.

Systemisch werken ook iets voor jou?

Wil je ook op een andere, systemische manier naar mensen en bedrijven leren kijken? Wil je hierbij gebruik maken van opstellingen? Dan kan de opleiding De Magie van Systemisch Werken iets voor je zijn.

Hoe werkt dat voor jou?

Je mag hieruit dus echt concluderen dat als jij concurrentie ervaart, je niet meer je eigen plek in de markt inneemt. Onderzoek dan op welke manier je niet meer trouw bent aan je zelf, of welke aspecten van jouw uniciteit je hebt achtergelaten. Welke belangrijke eigenschappen, kwaliteiten en waarden zet je niet meer (voldoende) in? Waar ben je afgedwaald van jouw pad, van jouw levensmissie?

Ik ben heel benieuwd op welke manier jij concurrentie ervaart en hoe jij hiermee omgaat. Zou je een reactie achter willen laten hieronder?

Wil je voorbij de concurrentie kijken en op een intuïtieve manier met je marketing aan de slag? Dan is de workshop Intuïtieve Marketing en/of de workshop Organisatieopstellingen iets voor jou. Daarin ga je onderzoeken wat jouw plek is in de markt en wat er nodig is om meer klanten aan te  trekken.

32 Comments

  • Regina Wolf schreef:

    Beste Martijn, wat herken ik veel van je verhaal. Dankjewel hiervoor. Ik heb er ook even over gedaan om het principe ‘van binnen naar buiten’ te integreren in mijzelf. Wat zit er in mij en welk hoger doel heb ik? Mijn start was het lezen van het boek ‘Begin met het waarom’ van Simon Sinek (en niet wat ik doe of hoe ik het doe). Ik kijk niet meer of er een markt is en ik kijk niet wat collega’s doen. Ik houd het (heerlijk) bij mijzelf. Het is zoals je zelf aangeeft, een bevrijding.

    • Martijn Meima schreef:

      Regina, leuk dat je Simon Sinek erbij haalt. Die waarom is inderdaad belangrijk. Die ligt heel dicht tegen jouw eigen unieke plek aan. Hoe wil jij de wereld mooier maken.

    • Monique Ortlep schreef:

      Dag Martijn,

      Een mooi verhaal. Je geeft precies de juiste woorden aan herkenbare processen. Ik voel dat namelijk ook zo. Als ik concurrentie voel, dan weet ik eigenlijk dat ik niet trouw ben aan mezelf. Dan ben ik verder af komen te staan van mijn levensmissie. Ik hoef me niet te onderscheiden. Ik hoef alleen maar mezelf te zijn.

      Gracias!
      Monique Ortlep

  • i.m. Kuypers schreef:

    Hoi Martijn,
    toch weer leuk je berichten te lezen…je persoonlijke belevenissen…
    In mijn beroep als kunstenaar kom ik het soms ook tegen, concurentie.. je ziet dat de energie waarmee mensen dingen maken, je raakt, aan jezelf relateerd.
    dat vind ik wel eens lastig. ik heb bv werk in een kunstwinkel, daar zie ik dat soms. toch blijft iedereen ook weer uniek in zn eigen bijdrage, eigen vormentaal
    en ik dus ook! tuurlijk twijfel je daar weleens aan, en altijd vernieuwend bezig zijn… lukt vaak maar soms loop je ook beetje vast, gaat ook met golfbeweginkjes. ik vind het wel leuk als mensen echt geraakt worden door wat je maakt. dat zie je dan, is het beetje stil…mooie momenten, teken dat je op de goede weg zit. Ik ga gewoon lekker door. ook aan de verkoop zie je natuurlijk of het in de smaak valt wat je maakt! en dat gaat ook goed. deze maand verkocht ik 4 kettingen.. graag nog wat schilderijen verkopen.. nu bij Haar& Kunst, bleidestijnstraat 20 enschede een tentoonstelling..ga kijken!! (en Koop!!!)

    • Martijn Meima schreef:

      Inge, leuk om jouw verhaal vanuit de kunstenaarswereld te lezen. Wat mij opviel is dat je altijd vernieuwend noemt als ongeveer hetzelfde als je eigen plek innemen. Je hoeft niet vernieuwend te zijn. Het gaat erom dat je jouw plek in de (kunst)markt inneemt. Daarnaast spelen er nog wat factoren wil je zakelijk succesvol zijn zoals je eigenwaarde, je verhouding met geld en in hoeverre je kunt ontvangen. Maar als het over concurrentie gaat, is het van belang je eigen plek in te nemen en jouw eigen unieke kunst te maken. Dat hoeft dus niet per sé vernieuwend te zijn.

  • Mirjam schreef:

    Hoi Martijn,
    Wat een mooi, open en persoonlijk stuk heb je geschreven … dat maakte ook dat ik me geroepen voelde om hierop te reageren. Ik heb bij jou en Marjolein dit jaar de opleiding BewustZijn & Intuitie gevolgd, met heel veel plezier. Ik heb er ook minstens zoveel van geleerd. Misschien wel de belangrijkste les voor mij was dat ik er niet meer omheen kon dat ik niet echt deed wat ik werkelijk wil doen als coach en trainer. Ik nam dus niet mijn eigen, unieke plek in. Daarom gaf mijn werk met klanten me ook niet de voldoening waar ik zo hard naar op zoek was. En stroomden mijn klanten onvoldoende naar me toe, hoe hard ik ook werkte.
    Ik heb al eens eerder iets van jouw hand gelezen over concurrentie en samen met de opleiding B&I heeft dit voor mij bevestigd wat ik onbewust zelf ook al wel wist: concurrentie bestaat inderdaad niet echt, MITS je op de goede plek zit. Dat is natuurlijk minder makkelijk gedaan dan gezegd: het daadwerkelijk innemen van je eigen plek is een flinke uitdaging en dat is nu juist een van de dingen waar ik nog meer op wil gaan focussen in mijn praktijk. Verder leidt jezelf vergelijken met anderen volgens mij gemakkelijk tot negatieve gevoelens en dus blijft het ook zakelijk gezien heel belangrijk om jezelf en je output niet te veel (negatief) te vergelijken met collega ondernemers. Er sluipt zo snel iets in van twijfel (aan jezelf, wat je doet, de kwaliteit en hoeveelheid van je werk) of zelfs jaloezie zoals jij beschrijft … een van de dingen die ik doe in dit kader is niet teveel energie steken in de updatepagina’s van sociale media als Facebook (heb ik sowieso een hekel aan) en Linked in. De echt belangrijke dingen komen je toch wel ter ore, net als met nieuws in het algemeen.
    Hartelijke groet, Mirjam Dekker

    • Martijn Meima schreef:

      Mirjam, ook jij bedankt voor je openhartige reactie. Ja, je eigen plek innemen is essentieel om geen concurrentie te ervaren. En ja, dat kan lastig zijn, spannend en tegelijkertijd ook heel lekker en bevrijdend.

  • Antoinet Francken schreef:

    Mooi inzicht, Martijn! Dank voor het delen.

  • Judith schreef:

    Mooi artikel, Martijn! Leuk én boeiend om dit onderwerp eens vanuit systemisch perspectief te bekijken. Een eye opener! Dank daarvoor!

  • Lisa schreef:

    Hoi Martijn,

    Interessant artikel, dank je wel. Het heeft voor mij wel veel duidelijk gemaakt.
    Over dat onderscheidende vermogen wil ik nog wel wat zeggen: ik denk dat dat toch wel erg belangrijk is. Niet om te bedenken, want zoals je zegt is iedereen uniek, dus het IS er gewoon. Maar ik merk dat het wel handig kan zijn om dit te vertellen aan mensen die je nog niet kennen. Wat maakt mij (wellicht) een goede partij voor jou? Voel ik al een connectie? Het gaat tenslotte om verbinden.
    Vaak is het bij mij een ervaring met een situatie of product, waardoor ik de potentiele klant enthousiast kan maken met MIJN enthousiasme.
    Wat vind jij?

    Groetjes,

    • Martijn Meima schreef:

      Lisa, dank voor je aanvulling wat betreft het vertellen aan de wereld wat jou tot een goede partij maakt. Mijn ervaring is dat dit niet voor iedereen nodig is. Dat hangt af van het type ondernemer/mens dat je bent. Zelf heeft voor mij Human Design daarin veel geholpen. Je leest hier meer over onder het menu Online Programma’s, Human Design Consult.
      Bepaalde type mensen zullen moeten laten weten wat ze doen en hoe je ze kunt vinden. Anderen zullen juist meer moeten reageren op wat er op hun pad komt. Weer anderen moeten wachten tot ze uitgenodigd worden om iets in de markt te gaan zetten.
      Daarnaast is verbinding in het contact tussen mensen wat mij betreft van essentieel belang. Zelfs als je geen fysieke ontmoeting hebt, kun je de verbinding met je doelgroep of met een specifieke klant voelen en waarnemen en kun je de verbinding versterken.
      En enthousiasme werkt in mijn ervaring ook erg aanstekelijk.
      Zo zie je dat er veel factoren zijn die het aantrekken van klanten beïnvloeden. Heel veel daarvan zijn onderbewust en energetisch van aard is mijn ervaring.

  • André Hofland schreef:

    Hallo Martijn,

    Ik vind je openheid en kwetsbaarheid om deze persoonlijke ervaring openlijk te delen erg mooi, maar ook getuigen van kracht. In mijn leven is met zekere regelmaat tegen mij gezegd, dat ik geen ‘eigenheid’ zou hebben. Iets waar ik mij wel in kon vinden, omdat ik destijds letterlijk met alle winden mee waaide.
    Nu vele jaren en ervaringen later weet ik, dat eigenheid, zich openbaart op het moment, dat je er voor kiest je eigen weg te gaan. Voor mij is eigenheid onlosmakelijk verbonden met de ziel en al het andere is aangeleerd gedrag. naar mate we meer in verbinding staan met onze Eigenheid, kan er geen sprake zijn van concurrentie. Als je het leven en de natuur vrij haar gang laat gaan, dan beweegt het leven automatisch naar diversiteit en zo ook met mensen. Zoals, je zegt: dient ieder zijn of haar plek in te nemen, want die is er speciaal voor hem of haar en voor niemand anders.
    Ook vermoed ik, dat concurrentie en competitie wellicht wat sterker in mannen aanwezig is. Overgedragen over duizenden jaren manlijke overheersing.
    Er is dus een mooie taak voor ons weggelegd om de boel weer in balans te brengen in ons zelf en daarbuiten.
    Ik merkte in jouw verhaal, dat jij, als man, je nog ‘meet’ met de ander door te kijken naar het aantal klanten, dat wordt aangetrokken. Ik geloof, dat als je focus altijd ‘het aantal klanten’ is, je te veel de uitkomst wil beïnvloeden/controleren. Als jij je intentie verlegd, naar wat jij intuïtief voelt dat je neer wilt zetten, zal zich dat vanzelf creëren/manifesteren.
    Ik wens je heel veel moois toe.

    • Martijn Meima schreef:

      André, dank voor je uitvoerige reactie. Leuk om jouw ervaring en kijk te lezen.
      Wat betreft het mannen en vrouwen onderscheid, dat ervaar ik anders. Ik zie ook veel vrouwen die concurrentie ervaren en daarmee bezig zijn. Het kan wel zijn dat het een mannelijke eigenschap is om je te onderscheiden en te concurreren. Deze zie ik ook in vrouwen terug.
      Wat betreft het meten in ‘aantal klanten’. Dat gaat voor mij over of het stroomt of niet. Als ik een opleiding verzorg en er melden zich 2-3 mensen aan, dan stroomt het niet. Het kan heel mooi zijn om met 2 of 3 mensen een opleiding te geven, maar voor mij klopte het niet. Het was voor mij een signaal dat ik niet in de flow zat.
      Andere signalen van niet in de flow zitten, zijn ziekte, vermoeidheid, geen zin hebben, het niet meer leuk vinden. In dit geval nam ik aantal klanten omdat dit een heel duidelijk signaal was.
      Ik ben het helemaal eens dat als je de intentie legt op dat wat je neer wilt zetten, het zich vanzelf manifesteert. Of misschien vraagt het wel helemaal loslaten en openstaan en je afvragen “Wat wil er door mij vorm krijgen”.
      Ik blijf op onderzoek uitgaan.

  • Angelique schreef:

    Hi Martijn,

    Jouw blog komt als geroepen. Dank je wel dat je zo open en kwetsbaar durft te kijken en te delen. Ik zit op dit moment midden in het gevoel wat jij omschrijft in relatie tot Marjolein. Ik ben nog zoekende naar mijn plek en ervaar dat ik op eenzelfde energiegolf zit als twee collega’s. Eigen woorden en gedachten die ik kort of langer daarvoor opschrijf en soms deel, zie ik letterlijk terug in uitingen van hen. Dat maakt mij erg onzeker over de plek die ik inneem of wil innemen. Sta ik wel op een/de goede plek? Want op het moment dat ik vanuit mijn zijn mijn koers bepaal, voelt het alsof ik word verdreven van de plek waar ik dacht te horen. staan Waardoor ik ga twijfelen, want blijven staan voelt niet goed. Het voelt voor mij alsof ik dan aan het kopiëren ben. Het klinkt wellicht wat vaag, maar ik ben benieuwd hoe jij dit ziet.

    Hartelijke groet,
    Angelique

    • Martijn Meima schreef:

      Angelique, ook jij bedankt voor je kwetsbaarheid. Er kan van alles zijn waardoor je onzeker wordt van anderen die schijnbaar op jouw plek staan. Om daar iets over te kunnen zeggen, zou ik meer informatie nodig hebben. Een opstelling kan in dit soort gevallen veel inzicht bieden. Je kunt dit zelf doen of onder begeleiding. Leg bijvoorbeeld een papiertje neer voor jezelf, voor je collega en voor je andere collega. Leg ook een briefje neer voor dat wat jij te bieden hebt, of je aanbod. Ga dan op ieder briefje staan (of laat anderen dat doen) en ervaar hoe het is op die plek. Misschien dat je ook vanuit een plek een beweging wil maken. Maak die dan en voel op iedere plek wat het effect daarvan is.
      Als je hier meer over wilt weten, mail me dan.

  • tamara schreef:

    Mooi stuk Martijn! En ook jouw antwoord bij een van de reacties. Die raakt mij nog het meest ” je hoeft je niet te onderscheiden. Jezelf zijn is voldoende (en soms zo moeilijk).” En dat is precies waar ik nu mee worstel. Ik ben ook begonnen met mijn why en weet nog steeds niet precies wat ik nu met mezelf zijn als toegevoegde waarde lever. En wat ik ook herken is hoe makkelijk het dan is om naar tips van andere (succesvolle) ondernemers te kijken hoe dit dat doen om ook succes te krijgen. Maf eigenlijk dat je daarmee het tegendeel bereikt… Dank dus voor het delen! Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!

    • Martijn Meima schreef:

      Tamara, dank voor je complimenten. Ik wordt in jouw tekst getriggerd door de combinatie van je Why en het niet weten wat je toegevoegde waarde is.
      Het vinden van je Why gaat juist niet over toegevoegde waarde. Die gaat over waarom je het allemaal doet. Hoe wil jij de wereld mooier maken? Als je dat duidelijk hebt en communiceert, haken mensen daarbij aan. Hoewel dit ook geen garantie is.
      Daarvoor is het handig om het Human Design systeem te gebruiken. Daaruit komt naar voren (naast nog heel veel andere zaken) wat voor jou een goede manier is om te creëren en jezelf zichtbaar te maken.

  • Petra schreef:

    Hoi Martijn,
    Mooie blog. Jaren geleden heb jij ons door middel van een opstelling deze ‘les’ al eens geleerd. Uitgaan van je eigenheid, eigen kracht en er is een plek voor iedereen. Bij jezelf blijven. En nee, kopiëren werkt niet, maar je kunt je wel laten inspireren door wat anderen doen! Daardoor kom je wel weer op ideeën!

    • Martijn Meima schreef:

      Jazeker, je laten inspireren werkt heel goed. Maar zie het ook echt als inspiratie. Laat bij de ander waar jij niks aan hebt en neem tot je wat bij je past. Mix het, combineer het, maak je eigen saus ervan en breng het op jouw eigen manier weer naar buiten.

  • Hoi Martijn, Dank je voor je blog. Het is het onderwerp waar ik de laatste maanden regelmatig mee bezig ben geweest. Jaloezie. Naar anderen met een soort gelijk bedrijf (praktijk). Terwijl ik nog maar amper ben begonnen met mijn bedrijf. Misschien juist daarom wel.
    Ongeveer een half jaar geleden toen ik plannen ging maken om weer opnieuw te beginnen, zag ik ‘iedereen’ heel goed bezig zijn. Hellup, en ik dan?
    Langzamerhand ging ik zien dat ik mijn plek mag innemen. En ik ga steeds meer geloven dat ik mijn eigen klanten heb/krijg, omdat ik ben wie ik ben. En het ligt op de loer dat ik, als het ware word terug gezogen in de angst dat anderen beter zijn dan ik….

    Daarmee kom ik precies bij de kern van mijn eigen werk: de indrukken die je als kind hebt opgedaan en de overtuigingen die je daarmee hebt ontwikkeld. Die kunnen hardnekkig en pijnlijk zijn. De weg is dan contact te maken met de negatieve overtuiging die jou je kracht ontneemt.
    En ook: hoe werd je vroeger gesteund? Mocht je je plek innemen?
    Als er geen of weinig steun was en/of je mocht je plek niet innemen in je kindertijd is het belangrijk om daar nu in je volwassen leven in nieuwe situaties heling in te brengen. Misschien wel weer keer op keer, totdat je je kracht en je eigen plek werkelijk kunt ervaren.

    Fijn Martijn. Helend nu ook weer voor mij.

  • Martijn Meima schreef:

    Inderdaad gaat je eigen plek innemen soms heel ver terug. Kon jij je eigen plek innemen in je gezin? Of eerder nog, voelde het alsof je een plek had hier op aarde? En ja, daar heling in brengen zoals jij dat mooi zegt, helpt enorm. Ook dus om zakelijk succesvoller te zijn.

  • Astrid schreef:

    Hoi, Martijn. Met veel interesse heb ik je blog gelezen. En ook de reacties. Veel herkenbaar. Het laat ook zien dat je als succesvolle ondernemer telkens weer getriggerd kunt worden. Je ondernemerschap/ontwikkeling een voortdurend proces is en blijft. Groetjes Astrid

  • Jeannette Lamme schreef:

    Wat top hoe je dit “dingetje” verder hebt uitgewerkt.
    En zo werd je kwetsbaarheid weer je kracht topper!

    En laat ik er zelf nu ook weer wat aan hebben 🙂

  • berlinda schreef:

    Hoi Martijn, wat fijn dat je dit met ons deelt. Komt voor mij op het juiste moment; net gestart als trainingsacteur en zoekende naar mijn plek.

  • Yoke de Wilde schreef:

    Ha Martijn, bedankt voor je blog, en je reactie op de anderen. Ik ervaar daarin Weten en Zoeken, dat spreekt me aan. Ik heb een Opleiding Natuur Coaching voor coach professionals die willen leren samenwerken met de natuur. Ik heb het gevoel dat mijn bedrijf een grotere potentie heeft dan het nu heeft: meer klanten, meer werk. Ik ben me aan het afvragen wat er nodig is om meer tot bloei te komen. De WHY vraag triggert me en de vraag of ik vroeger voldoende ruimte kon innemen. Heb je tips?

    • Martijn Meima schreef:

      Yoke, graag gedaan.
      Wat betreft je Vragen. Als het gaat over een grotere potentie van je bedrijf en of je voldoende ruimte kon nemen. Zelf kijk ik naar dit soort vragen altijd met een opstelling. Dat helpt mij enorm om de onderstroom voelbaar en zichtbaar te maken.
      De WHY is voor mij heel erg gekoppeld aan je levensmissie. De WHY van je bedrijf gaat erover hoe je je levensmissie vorm geeft in je bedrijf. Het Talentenspel heeft mij enorm geholpen om mijn levensmissie helder te krijgen.
      Als je wilt, kan ik je hierbij ondersteunen. In 2 of 3 sessies ben je al een heel eind. Stuur me dan een mailtje.

  • Rowien schreef:

    Hoi Martijn, inmiddels is het nieuwe jaar begonnen en lees ik nu pas dit artikel. Voor mij een bevestiging dat ik op de goede weg ben. Afgelopen jaar worstelde ik met de vraag wat mijn niche nou eigenlijk was en hoe ik mij kon onderscheiden (t.o.v. collega coaches.) Ik las diverse nieuwsbrieven en volgde webinars, etc en was enorm bezig met de vraag hoe onderscheid ik mij van anderen zodat het voor klanten duidelijk is waar ik nou precies in coach en dat die klanten naar mij toe komen i.p.v. naar mijn collega’s. Totdat iemand tegen mij zei “Jij hoeft helemaal niet een specialisme te kiezen, want jou brede authentieke manier van werken trekt die klanten aan die bij je passen. Je moet nou eindelijk eens in je eigen kracht en kunnen gaan geloven.” En door al dat worstelen en die duidelijk feedback lukt dat (eindelijk) En sinds ik dat doe, kan ik al die andere informatie anders lezen en stromen de klanten toe op een wijze die voor mij hanteerbaar is in mijn huidige situatie. En dat is zo enorm bevrijdend en geeft mij zoveel zelfvertrouwen. Dank je wel Martijn.

    • Martijn Meima schreef:

      Ja, mooi hoe je beschrijft dat de klanten naar je toestromen op een wijze die voor jou hanteerbaar is. Ik zie vaker dat ondernemers het wel goed vinden als er even minder klanten zijn. Dan is er aandacht nodig voor iets anders. Andere momenten mag de stroom dan weer groeien.
      En ja, lees al die informatie als gewoon informatie, niet meer dan dat. Ga dan naar binnen en bepaal wat voor jou relevant en passend is en wat niet.

  • Jos Verkerk schreef:

    Hoi Martijn,

    Heel goed verhaal ! En simpel uitgelegd !!

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.