fbq('track', 'ViewContent');

3 Redenen waarom je organisatieopstellingen absoluut niet zou moeten gebruiken

By 4 februari 2015 maart 25th, 2016 Intuitief Ondernemen, Ondernemerschap, Professioneel

Organisatieopstellingen, je hoort er steeds meer over. Deze afgeleide vorm van familieopstellingen kan organisaties verder helpen om hun doelen te realiseren. Let echter op! Misschien zijn ze voor jou en/of jouw bedrijf wel helemaal niet geschikt. Lees snel verder…Organisatieopstellingen zijn echt een zeer krachtig middel om in een zeer korte tijd complexe informatie inzichtelijk te maken. Tevens zorgen opstellingen ervoor dat impliciete kennis in bedrijven expliciet wordt gemaakt. In de vele organisatie-, bedrijfs- en marketingopstellingen die ik heb begeleid heb ik gemerkt dat bedrijven (groot en klein) enorm gebaat zijn bij deze krachtige methodiek. Ook ZZP-ers hebben veel baat bij deze methodiek, omdat ze vaak te hard moeten ploeteren om hun doelen te bereiken. Door middel van opstellingen ontstaat er een weg waarin je moeiteloos succesvol kunt zijn.

De volgende 3 zaken moet je echter wel in gedachten houden als je met organisatieopstellingen aan de slag gaat.

  • Organisatieopstellingen zorgen voor transparantie
    Doordat organisatieopstellingen niet via de ratio werken, maar door middel van het onderbewuste, wordt alles zichtbaar wat nodig is gezien de vraag die je hebt. Dit betekent ook dat verborgen agenda’s, zwarte bladzijdes uit de geschiedenis en persoonlijke zaken van bijv. de eigenaar die van invloed zijn op je bedrijf naar boven komen.
    Transparantie-organisatieopstellingenVaak zijn problemen in bedrijven enkel symptomen van onderliggende patronen en structuren. Door het inzetten van bedrijfsopstellingen worden deze onderliggende oorzaken blootgelegd. Ik kan als begeleider niet van tevoren bepalen wat er wel en niet zichtbaar mag worden. Bij ZZP-ers zie ik dat de symptomen zoals te weinig klanten te maken hebben met persoonlijke angsten. In grotere bedrijven zie ik bijvoorbeeld dat het betreden van een nieuwe markt niet lukt, doordat er in de geschiedenis van het bedrijf iets is gebeurd wat dit in de weg staat.
    Tegelijkertijd is mijn ervaring dat opstellingen altijd precies het juiste laten zien en dat de betrokkenen ook altijd de informatie aan kunnen. De intentie is namelijk altijd positief. Door echt naar de kern van het probleem te gaan en daar een verandering in te zetten, zal op alle lagen en in alle hoeken van het bedrijf de verandering positief doorwerken. Door als ZZP-er je eigen persoonlijke issues aan te pakken, zul je merken dat je in je bedrijf maar ook daarbuiten er de vruchten van plukt.
  • Je kunt niemand de schuld geven
    Een van de uitgangspunten in organisatieopstellingen is dat er geen daders en slachtoffers zijn. Als je zelf heel duidelijk een schuldige hebt bedacht voor de problemen in je bedrijf, dan Schuld-organisatieopstellingenzal een organisatieopstelling je misschien uit die illusie helpen. Je zult gaan inzien dat er een diepere oorzaak aanwezig die voorbij gaat aan schuld en onschuld, aan dader en slachtoffer. Dit betekent ook dat jij je eigen verantwoordelijkheid onder ogen moet durven zien als het gaat om het oplossen van de problemen. De tijd om met je vinger naar iemand of iets anders te wijzen is voorbij. In organisatieopstellingen zul je inzicht krijgen in deze diepere laag en wat jij kunt doen om je bedrijf weer te laten stromen en de doelen te bereiken die je voor ogen hebt.
  • Je moet de controle loslaten
    Organisatieopstellingen gaan ervan uit dat er een balans mogelijk is in een bedrijf waarin alles en iedereen een goede plek heeft. Vanuit deze plek draagt iedereen (binnen en buiten het bedrijf) op zijn of haar eigen manier bij en profiteert op zijn of haar eigen manier van het bedrijf. Daarbij is er een natuurlijke rangorde en verbinding tussen alle betrokkenen.
    Controle-organisatieopstellingenHet lastige is alleen dat we deze balans niet met onze ratio kunnen bedenken. Er is geen model wat je kunt toepassen of stappenplan wat je kunt volgen. Een organisatieopstelling laat op een hele organische en indringende manier zien wat er nodig is om die balans te bereiken. In alle jaren dat ik organisatieopstellingen begeleid, heb ik gemerkt dat je hierbij geen controle hebt over de weg, het proces of de uitkomst. De opstelling laat zelf zien wat er nodig is om de balans te herstellen en het weer te kunnen laten stromen in het bedrijf.
    Daarbij is het ook van belang te realiseren dat het bij organisatieopstellingen ook niet meer gaat over doen, maar over zijn. In mijn workshops zie ik dat veel ZZP-ers en managers geneigd zijn om de uitkomsten van organisatieopstellingen te vertalen naar acties en stappenplannen. Organisatieopstellingen doen hun werk echter al zonder dat je wat doet. Tijdens de opstelling gebeurt het al en werkt de energie door in alle delen van het bedrijf en haar omgeving. Ook hier moet je dus de controle loslaten en openstaan voor dat wat zich ontvouwt. Dat is niet voor iedereen geschikt.

Deze 3 redenen om absoluut niet met organisatieopstellingen aan de slag te gaan zijn met een knipoog geschreven. Toch geven ze wel aan waar de kracht van opstellingen zit en waar je als ondernemer bereid moet zijn om je aan over te geven.

Wil je meer weten over organisatieopstellingen geef je dan op voor de workshop Organisatieopstellingen om het zelf aan den lijve te ondervinden.

Systemisch werken ook iets voor jou?

Wil je ook op een andere, systemische manier naar mensen en bedrijven leren kijken? Wil je hierbij gebruik maken van opstellingen? Dan kan de opleiding De Magie van Systemisch Werken iets voor je zijn.

Of wil je een keer met een organisatieopstelling naar jouw vraag kijken? Dat kan in de workshop Organisatieopstellingen of een individuele coachsessie.

6 Comments

  • Marion Hoogstede schreef:

    Heldere, praktische en uitdagende uitleg! Misschien als aanvulling: het aanraken van die diepere lagen kan zelfs uitmonden in een opstelling die tegen een familieopstelling aanzit. Dat vraagt op dat moment om een heroverweging.

    • Martijn Meima schreef:

      Zeker, Marion, uiteindelijk komt alles vanuit het familiesysteem. Dan is het als opsteller zaak om in afstemming met de klant te bepalen hoe je verder gaat. Als een klant echt lef heeft, gaat hij dit stuk aan 🙂

  • Sander Galjaard schreef:

    Ha Martijn,
    mooi in Jip en Janneke-taal geschreven. Daardoor toegankelijk voor een breder publiek. Dank je wel voor je bijdrage.
    Het doet me denken aan de masterclass van Georg Senoner, een italiaanse management-consultant die met opstellingen werkt.
    hartelijke groet
    Sander

  • Anneke de Liefde schreef:

    Mooi helder verwoord. Wellicht kun je dan ook het vervolg in je traject meenemen.

  • pauline van den Berg schreef:

    Mooi verhaal Martijn. Dit zou ik graag willen delen via LinkedIn, kan dat?

Leave a Reply


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.