flag-en

Inspiratieblog Intuïtief Ondernemen

Artikelen, video’s, linkjes en citaten

Waarom je ratio niet in staat is bedrijfskundige problemen op te lossen

Soms (of misschien wel vaak) is het goed om met een andere bril naar bedrijfskundige problemen te kijken. Vaak is de oorzaak van iets wat bedrijfskundig van aard lijkt, iets persoonlijks of iets dat op een ander niveau speelt. In dit artikel beschrijf ik hoe dat werkt en wat je kunt doen om dit te gebruiken in je bedrijf.

Bedrijfskundige problemen vragen om een intuïtieve aanpak

Bedrijfskundige problemen en intuïtie Tijdens mijn studie bedrijfskunde aan de Universiteit van Groningen heb ik heel veel bedrijfskundige modellen geleerd. Ook tijdens mijn adviseurstijd heb ik veel theorieën geleerd over marketing, innovatie, personeel & organisatie en management. Al deze modellen gaan ervan uit dat de oorzaak van bedrijfskundige problemen ligt in verkeerde structuren, processen en technologieën. Sommige modellen betrekken ook nog het menselijk gedrag, maar blijven daarbij vaak aan de oppervlakte.

Wat ik heb geleerd sinds ik met diverse intuïtieve methodieken werk zoals organisatieopstellingen en visualisaties is dat bedrijfskundige problemen een veel grotere complexiteit kennen dan de modellen kunnen bevatten. Er blijken verbanden te liggen tussen zaken waarvan je niet zou kunnen vermoeden dat er een verband is.

Een voorbeeld: de dood gekoppeld aan marketing

Een ondernemer had genoeg klanten, maar ze kwamen bijna niet uit het dorp waarin zijn bedrijf gevestigd was. Hij wilde graag meer kanten dichterbij huis en vroeg zich af wat hij daarvoor zou moeten doen. Hier kun je met marketingmodellen een hele mooie aanpak maken waarbij je een segmentatie maakt, je doet onderzoek naar de informatievergaring van de mensen in het dorp. Je maakt producten/diensten voor de verschillende segmenten en je kijkt hoe je deze zichtbaar kunt maken in de informatiekanalen die de betreffende segmenten gebruiken. Of je doet een SWOT analyse waarbij je de sterktes en zwaktes van het bedrijf tegen het licht houdt en de kansen en bedreigingen bestudeerd in het dorp en buiten het dorp.

Wat ik heb gedaan is een marketingopstelling. Hierin stelde de ondernemer mensen in de ruimte op die representant stonden voor:

  • De ondernemer
  • Het bedrijf
  • De potentiële klanten in het dorp
  • De potentiële klanten buiten het dorp

Wat kun je leren van organisatieopstellingen Deze representanten gingen bewegen en gaven informatie over hoe ze zich voelden. Hieruit kwam duidelijk naar voren dat de dorpelingen geen verbinding hadden met het bedrijf. Ze voelden dat er iets met de dood was. Omdat het een puur zakelijke bijeenkomst was, twijfelde ik of ik iets met de dood wilde doen. Maar ja, dit is wat er naar voren kwam en dat volg ik altijd. Daarom toch een representant opgesteld voor de dood. Dat veranderde alles meteen heel erg. Iedereen kon de zwaarte en de kou voelen die hierdoor ontstond.

De ondernemer wist ook meteen het antwoord. De vorige eigenaar van het pand waar zijn bedrijf in zat, had zelfmoord gepleegd in dat pand. Dit beïnvloedde (in het onderbewustzijn) de relatie tussen de onderneming en de dorpelingen dusdanig dat ze geen klant bij hem wilde worden.

Met bedrijfskundige analyses waren we nooit bij deze oorzaak terecht gekomen. Zelfs nu is het verstandelijk misschien moeilijk te begrijpen dat dit zo’n impact heeft op het werven van klanten.

Rationele aanpak negeert vaak belangrijke informatie

Deze en honderden andere voorbeelden hebben mij geleerd dat in het geval van bedrijfskundige problemen (of uitdagingen) er bijna altijd op een dieper niveau iets speelt dat je met een rationele benadering niet ziet of erbij betrekt. Je zet dan wel stappen, maar deze hebben niet het gewenste effect of veranderen de situatie maar een klein beetje. Door die diepere laag erbij te betrekken, creëer je inzichten die langer blijven hangen en creëer je duurzame verandering. Een mooi bijkomend voordeel van het werken met intuïtieve methodieken is dat de oplossingsrichting altijd goed is voor alle mensen, de organisatie en de omgeving. Win, win, win dus.

Hoe werkt dit?

Bedrijfskunde en intuïtieAlles in de wereld is energie. Soms trilt het heel langzaam (materie) en soms sneller (licht). Soms trilt het nog sneller en kunnen we het met onze vijf zintuigen niet waarnemen. Toch is het er. Net als magnetisme of infraroodstraling.

Door onze gedachten, onze houding, onze overtuigingen en onze innerlijke houding zenden we energie uit. Zijn we met een groep mensen in een bedrijf, dan stralen we met elkaar energie uit. Ook gebouwen, producten en zelfs diensten stralen energie uit. Zelfs gebeurtenissen uit het verleden of zaken die generaties terug in onze families speelden, beïnvloeden de dagelijkse werkelijkheid.

De beslissingen die we nemen baseren we grotendeels op deze energetische, onderbewuste informatie. Onze ratio heeft er een mooi verhaal bij, zoals “dit is een goede prijs voor een mooi product”, maar de beslissing had je al genomen. Ap Dijksterhuis heeft hier onderzoek naar gedaan en hierover een boek geschreven “Het slimme onbewuste; denken met gevoel”.

Vaak voelen we deze energetische onderstroom wel, maar kunnen we er geen woorden aan geven. Daarnaast hebben we in de loop der jaren afgeleerd om deze informatie te gebruiken. Door intuïtieve methodes zoals bedrijfsopstellingen krijg je weer toegang tot deze energetische informatielaag. Ze geven woorden, beelden en gevoelens aan energetische informatie die tot dan toe nog niet te duiden was. Ze kunnen zelfs veranderingen aanbrengen in die laag waardoor in de fysiek waarneembare wereld ook veranderingen plaatsvinden.

Ontdek de diepere oorzaak door deze 4 stappen

Wil je zelf hiermee aan de slag, dan wil ik je uitnodigen om in het geval van een probleem het volgende te doen

  1. Sta stil
    Neem de tijd om de situatie tot je door te laten dringen. Ga letterlijk zitten, zet je voeten op de grond en doe een oefening om je meer te verbinden met jezelf en met de omgeving. Richt je op je ademhaling en neem alleen maar waar. Wat ervaar je in je lichaam? Welke emoties ervaar je? Welke gedachten heb je? Wat is de sfeer, energie die je waarneemt?
  2. Laat los
    Neem nog wat meer afstand van de situatie. Zie jezelf als toeschouwer. Neem misschien zelfs letterlijk even afstand door een paar stappen van je stoel weg te lopen. Je kunt ook je ogen sluiten en je voorstellen dat je meer afstand neemt. Laat spanningen los, laat overtuigingen los, laat emoties los.
    De ene keer gaat dit beter dan de andere keer. Soms kun je het heel goed alleen en soms kan het zinvol zijn om hier ondersteuning bij te vragen.
  3. Waar gaat het echt over?
    Stel jezelf de vraag “Waar gaat het hier echt om? Wat is hier het wezenlijke?” en wees nieuwsgierig naar de informatie die er komt. Dit kan komen in een gevoel, een beeld, een ingeving, een stemmetje die wat tegen je zegt. Sta open en ontvang.
  4. Verdiep
    Vervolgens kun je deze ervaring verdiepen door te vragen “En wat is de diepere oorzaak hiervan?”
    Door deze vraag een paar keer te stellen en telkens open te staan voor het antwoord, kom je bij de diepere lagen van het vraagstuk.

Het kan zijn dat je antwoorden krijgt die niet direct met je ratio te begrijpen zijn. Laat het willen begrijpen ook los. Geef jezelf de ruimte om de antwoorden te laten inzinken en rijpen. Het kan zijn dat je in de komende uren of dagen extra inzichten krijgt. Schrijf die op en na een paar dagen kun je dan bepalen wat je gaat doen. Door het willen doen uit te stellen, zorg je ervoor dat je intuïtie meer ruimte krijgt.

Soms is begeleiding noodzakelijk

Klanten-in-overvloed Kom je hier zelf niet uit, dan kan het zinvol zijn om iemand anders je te laten begeleiden. Neem daarvoor contact met me op of volg een van de workshops die ik geef. De training Klanten in Overvloed is bijvoorbeeld zo’n training waarin we naar deze diepere lagen gaan kijken als het gaat om het aantrekken van klanten in overvloed.

Ik ben benieuwd naar je reactie. Zou je die hieronder willen achterlaten? Dank je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *