flag-en

Inspiratieblog Intuïtief Ondernemen

Artikelen, video’s, linkjes en citaten

De 5 pijlers van Intuïtief Ondernemen

Intuïtief ondernemen is inmiddels al bijna 10 jaar mijn handelsmerk. In dit artikel wil ik met je delen op welke pijlers mijn gedachtegoed is gebouwd. Dit is een aanvulling op mijn e-boek waarin ik de 5 stappen beschrijf om intuïtief te ondernemen.

Eenheidsbewustzijn

De eerste pijler van intuïtief ondernemen is ook meteen de meest spirituele. Deze pijler gaat over het uitgangspunt dat we allemaal één zijn. We kunnen ervaren dat er een afgescheiden wereld is waarin we zakendoen in een markt met klanten en concurrenten. We kunnen ervaren dat er schaarste is aan grondstoffen en geld. We kunnen ervaren dat er daders zijn en slachtoffers, dat bepaalde acties slecht zijn en andere goed.

Tegelijkertijd kunnen we ervaren dat er geen afscheiding is tussen jou en mij, tussen mij en de aarde, tussen inkomsten en uitgaven, tussen mijn bedrijf en dat van de concurrent. Tegelijkertijd kunnen we ervaren dat er overvloed is, dat de winst van de een niet ten koste gaat van de ander. Tegelijkertijd kunnen we ervaren dat acties die goed lijken misschien ook slecht kunnen zijn en andersom. De wereld is niet zwart-wit.

Door meer contact te hebben met dit eenheidsbewustzijn en vanuit daar je acties te laten ontstaan, zul je merken dat je in een positieve flow komt. Je merkt dat synchroniciteit ervoor zorgt dat precies de juiste mensen en zaken op je pad komen. Je zult merken dat je kunt omgaan met zogenaamde tegenslagen of negatieve gebeurtenissen. Je kunt je verbinden met moeilijke klanten en ze zien als leraren op je weg.

Op deze manier zul je merken dat ondernemen gemakkelijker wordt. Je hoeft niet meer te strijden of te vechten. Je gaat mee met de stroom en geniet van de weg.

Loslaten

Loslaten is een andere belangrijke pijler (en ook één van de elementen uit mijn e-boek) bij het intuïtief ondernemen en het werken vanuit eenheidsbewustzijn. Loslaten is voor mij essentieel (en ook nog steeds best lastig). Loslaten gaat erover dat je je overgeeft aan dat wat er is; dat je geen weerstand biedt aan hoe jouw (zakelijke) wereld er op dit moment uitziet. Loslaten gaat erover dat je accepteert dat je geen controle hebt, ook al denken we vaak van wel. Loslaten gaat er voor mij ook over dat je geen vast omlijnd plan hebt, dat je niet vasthoudt aan verlangens en wensen.

“Maar wat doe je dan wel?”, is een vraag die ik vaak krijg gesteld. Doe je dan helemaal niks meer? Laat je alles maar gebeuren?

Wat je wel doet is je afstemmen op je intuïtie, je afstemmen op het grotere geheel, je afstemmen op wat er op dit moment nodig is. Wat op dit moment een goede stap is. Dit doe je los van wensen en angsten, los van wat anderen verwachten, los van wat je zelf verwacht en los van hoe het zou moeten.

Het verhaal over hoe ik internationaal trainingen ging geven, is zo’n verhaal over loslaten. Ik wist niet wat de stappen waren of waar ik precies uit zou komen. Ik wilde meer internationale activiteiten ontplooien, dat was het enige dat er was. Toen ik naar Bulgarije ging, zonder dat ik daarvoor betaald kreeg, moest ik wat overtuigingen en ideeën loslaten. Mijn intuïtie gaf aan dat ik daar moest zijn, maar mijn verstand had nog wat bedenkingen. Uiteindelijk heeft dit concreet geleid tot 5 dagen training geven en een managementteam begeleiden in het buitenland binnen 1 jaar en meer internationale activiteiten die eraan zitten te komen.

Intuïtie

Natuurlijk gaat intuïtief ondernemen ook over het gebruiken van je intuïtie. Doordat ik een Google alert heb ingesteld op het woord intuïtie, krijg ik regelmatig berichten te zien over intuïtie. Heel vaak wordt daarin intuïtie als negatief bestempeld en blijkt er uit onderzoek dat het volgen van onze intuïtie niet tot betere resultaten leidt.

Als ik vervolgens verder lees en zie hoe intuïtie wordt gedefinieerd, dan snap ik het wel dat dit niet werkt. Intuïtie wordt in die artikelen gekoppeld aan onderbuikgevoel of impulsief beslissen. Dit is voor mij helemaal niet waar intuïtie over gaat. Te vaak is deze informatie vertroebeld door angsten, pijn uit het verleden, verlangens en emoties. Ook impulsief handelen ontstaat vaak vanuit een negatieve ervaring uit het verleden of een wens om het anders te willen.

Zuivere intuïtie gaat over een verbinding met je onderbewuste en daarmee tot het collectieve onderbewuste. Je krijgt via je zuivere intuïtie toegang tot een bron aan informatie die los staat van tijd en plaats. De taal van deze bron en van je intuïtie hebben we vaak nog niet geleerd. De informatie komt niet in praktische businessplannen of duidelijk beschreven stappen. De informatie is metaforisch, niet-talig, soms niet te begrijpen voor ons verstand, cyclisch, uitgaande van en-en in plaats van of-of.

Het ontwikkelen van je zuivere intuïtie gaat over het loskomen van oude patronen en overtuigingen, het loslaten (daar is hij weer) van angsten en verlangens en het ruimte creëren om de zachte stem van je intuïtie te horen, te vertalen en ernaar te handelen.

Bovendien kun je verschillende methodieken gebruiken die je helpen om intuïtieve informatie te verzamelen. Organisatie- en familieopstellingen zijn een krachtige methodiek om toegang te krijgen tot deze onderbewuste laag met intuïtieve informatie. Daarnaast zijn o.a. visualisaties, intuïtiekaarten, meditatie en lichaamsbewustzijn toegangen tot jouw intuïtieve bron.

Het is tenslotte goed om te realiseren dat er verschillende kanalen zijn via welke je contact kunt maken met je intuïtie:

  • Helder Zien
  • Helder Voelen
  • Helder Weten
  • Helder Horen
  • Helder Proeven
  • Helder Ruiken

Bij de een is het voelen wat beter ontwikkeld en bij de ander het zien of het weten. Wil je je intuïtie verder ontwikkelen, dan is het handig om te ontdekken welke kanalen voor jou goed werken. Realiseer je dat iedereen intuïtief is, dus ook jij. De online training Versterk je Intuïtie in 4 Weken kan je helpen bij het verder ontdekken van je intuïtie.

Systemisch werken

Door de inzet van organisatie- en familieopstellingen heb ik ontdekt dat er onder oppervlakte van problemen, vragen en gedoe bij mensen en organisaties een diepere, systemische laag schuilgaat. Door in te tunen op deze laag en de informatie daarvan te gebruiken in het zakendoen, realiseer je duurzame veranderingen en zorg je dat mens en organisatie vanuit en flow succesvol kunnen zijn.

In deze systemische laag gelden andere regels en wetten. Door inzicht hierin te hebben, kun je, ook zonder het gebruik van opstellingen, veel meer effect bereiken in je bedrijf. De vier belangrijkste wetten zijn:

  1. Er is een goede plek voor alles en iedereen
    Deze wet, kracht of principe behelst het feit dat in een systeem alles en iedereen een goede plek heeft en ook dient te hebben. Zodra iets of iemand wordt uitgesloten of genegeerd, zul je aan de oppervlakte problemen ervaren. Dit zijn echter niet meer dan symptomen van een diepere laag. Je kunt deze problemen zelfs als een oplossing van het systeem zien dat iets of iemand wordt uitgesloten.
  2. Er is een natuurlijke rangorde
    Op iedere plek waar mensen samenwerken, is er een natuurlijke rangorde. Deze rangorde dient gerespecteerd te worden. Dat betekent niet dat iedereen lijdzaam de leider volgt of altijd doet wat de baas zegt. Het betekent wel dat alle leden van de organisatie erkennen dat er een ordening is. Deze is trouwens niet alleen hiërarchisch. Er is ook een rangorde in leeftijd, anciënniteit en deskundigheid.
    Ook hier geldt weer dat als de rangorde niet wordt erkend, er aan de oppervlakte problemen worden ervaren.
  3. Geven en nemen moet in balans zijn
    In ieder bedrijf en tussen het bedrijf en de omgeving vindt uitwisseling plaats. Mensen geven hun geld, tijd, liefde, energie en aandacht en krijgen hier geld, aandacht, liefde en energie voor terug. Deze uitwisseling dient in balans te zijn. Is dit niet het geval dan zal je aan de oppervlakte merken dat er gedoe komt. Vaak is dit niet direct terug te leiden tot een disbalans in geven en nemen.
  4. De oorsprong en bestemming van het bedrijf zijn belangrijk
    Een bedrijf is vanuit een bepaald idee, inspiratie of bezieling opgericht. Hiermee heeft het bedrijf ook een bestemming gekregen, een stip op de horizon, een wens of idee.
    Het is belangrijk dat deze oorsprong in alles wat het bedrijf doet gezien en erkend wordt. Ook is het belangrijk om onder ogen te zien wanneer de bestemming van een bedrijf is bereikt. Dan is het tijd om het bedrijf te stoppen of een nieuwe bestemming te kiezen.

Door je bewust te zijn van deze 4 krachten in je bedrijf, kun je veel problemen aanpakken op en diepere laag dan alleen maar het bestrijden van de symptomen.

People, planet, profit

Dit zijn de 3 Ps vanuit het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het mooie van intuïtief ondernemen, vind ik, is dat je daarmee als vanzelf beslissingen neemt die een positief effect hebben op people, planet en profit. Je hoeft hier dus niet aparte commissies voor op te richten of apart aandacht aan te besteden. Ze zijn een vanzelfsprekend gevolg van het intuïtief ondernemen. Door vanuit eenheidsbewustzijn, met je intuïtie, systemisch kijkend en nadat je hebt losgelaten acties te ondernemen, zul je merken dat deze als vanzelf bijdragen aan een betere wereld, goed zijn voor de mensen en ook nog een goede boterham opleveren.

Dat is waarom intuïtief ondernemen voor mij zo fijn en belangrijk is.

 Ik ben benieuwd naar jouw reactie. Wil je die hieronder achterlaten?

Wil je meer weten van intuïtief ondernemen en hoe jij  daar profijt van kunt hebben? Neem dan contact met me op.

In de online workshop serie Intuïtief Ondernemen leer je hoe jij intuïtief ondernemen toepast voor jou bedrijf. We starten met een nieuwe groep zodra er voldoende mensen zich aanmelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *