flag-en

Inspiratieblog Intuïtief Ondernemen

Artikelen, video’s, linkjes en citaten

Wat is intuïtie en wat is het niet?

[vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” column_margin=”default” column_direction=”default” column_direction_tablet=”default” column_direction_phone=”default” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” row_border_radius=”none” row_border_radius_applies=”bg” overlay_strength=”0.3″ gradient_direction=”left_to_right” shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_tablet=”inherit” column_padding_phone=”inherit” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” column_link_target=”_self” gradient_direction=”left_to_right” overlay_strength=”0.3″ width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]Er wordt de laatste tijd veel geschreven over intuïtie. Soms heel positief en andere keren heel negatief. Onder intuïtie wordt daarbij echter steeds iets anders verstaan. Dat maakt het niet makkelijk om te onderzoeken of intuïtie voor jou handig kan zijn om te gebruiken in je (zakelijke) leven.

Daarom wil ik in deze blog je meer vertellen over intuïtie. Wat het is en wat het vooral ook niet is. En hoe je het in kunt zetten voor je bedrijf.

Wat is intuïtie niet?

Intuïtie is geen onderbuikgevoel

Onderbuikgevoel Vaak wordt intuïtie op een hoop gegooid met je onderbuikgevoel. Maar dat is echt iets heel anders. Je onderbuikgevoel zit vol met emoties, verlangens, angsten en pijn uit het verleden. Als je je beslissingen daarop gaat baseren, dan kloppen de negatieve artikelen dat je intuïtie geen goede raadgever is. Maar je onderbuikgevoel is NIET je intuïtie.

Verderop vertel ik je wat je intuïtie dan wel is, maar eerst nog wat meer over die onderbuik. We bouwen in ons leven een heel arsenaal aan emotionele reacties op. Vaak onbewust, soms bewust. Als kind krijgen we met allerlei tegenslagen en spannende situaties te maken. Hierop vinden we een reactie die past bij die tijd en die situatie. Heel vaak reageert onze onderbuik echter nog net als zoveel jaar geleden. Dat kan negatief zijn, zoals bijvoorbeeld als je een heel naar gevoel krijgt bij het idee dat je afscheid moet nemen van een bepaalde klant of zakenpartner. Je kunt dit uitleggen als een signaal van je intuïtie dat je geen afscheid moet nemen, maar dat is echt te kort door de bocht. Misschien heeft je vader je wel eens achter gelaten, of is je moeder je wel eens vergeten op te halen en heb je daar een hele sterke reactie op gehad die nog steeds actief is in je lichaam. Niks intuïtie dus!

Het kan ook een positieve reactie zijn. Misschien voelt het wel heel goed om afscheid te nemen van die klant of een zakenpartner. Ook dit kun je uitleggen als een signaal van je intuïtie dat je wel degelijk afscheid moet nemen. Het kan echter ook voortkomen uit een situatie van vroeger waarbij het juist fijn was als iemand vertrok. Bijvoorbeeld omdat deze zorgde voor veel spanning in het gezin. Het vertrek van deze persoon heeft gezorgd voor een gevoel van opluchting in je systeem. Dit kan zomaar weer opspelen als het gaat om de vraag of je wel of niet afscheid moet nemen van een klant of zakenpartner bijvoorbeeld. Ook dit is dus niet je intuïtie!

Ook verlangens vertroebelen je onderbuikgevoel. Je kan heel enthousiast worden van een idee of heel blij. Dat kan dan lijken alsof je intuïtie zegt dat je het moet doen. Ook verlangens zijn echter niet zuiver. Ze kunnen gevoed worden door een bepaald ongemak met de huidige situatie. Zo kun je heel blij worden van het idee om met iemand samen te werken. Daaronder kan echter een onzekerheid liggen of je het wel alleen kan doen. Dit ongemak zorgt ervoor dat je heel blij wordt van het idee om samen te werken. Dit is geen intuïtie!

Intuïtie is niet je instinct

Een ander misverstand is dat je intuïtie je instinct is. Je instinct is een fysieke drijfveer die je helpt om te overleven. Het vertelt je of iets veilig is of niet en het zorgt ervoor dat je je voortplant en beschermt. Instincten sturen je gedrag aan zonder dat je het doorhebt. Ze zijn zeer basaal en ook nauw verbonden met je emoties en verlangens waarover ik het hiervoor heb gehad.

Hoewel je intuïtie ook je gedrag onderbewust kan aansturen, is je instinct niet je intuïtie zoals ik hieronder verder zal toelichten. Juist omdat je instincten zo verbonden zijn met je emoties en verlangens en omdat ze gericht zijn op de primaire overlevingsdrang van de mens, zijn ze niet in alle situaties een goede raadgever. Als je tegenover een beer staat, is het heel goed om je instinct te volgen. Ook als je in een onveilige situatie bent, kan je instinct je helpen om te bepalen of je moet vluchten of niet.

Je intuïtie is veel uitgebreider en verfijnder dan dat.

Wat is intuïtie wel?

Ook over wat intuïtie wel is, zijn verschillende meningen. Hierbij een overzicht van de verschillende definities van intuïtie die ik ook in mijn boek Moeiteloos Ondernemen beschrijf.[/vc_column_text][vc_row_inner column_margin=”default” column_direction=”default” column_direction_tablet=”default” column_direction_phone=”default” text_align=”left”][vc_column_inner column_padding=”no-extra-padding” column_padding_tablet=”inherit” column_padding_phone=”inherit” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” column_link_target=”_self” gradient_direction=”left_to_right” overlay_strength=”0.3″ width=”1/6″ tablet_width_inherit=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][divider line_type=”No Line” custom_height=”20″][image_with_animation image_url=”14385″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”][/vc_column_inner][vc_column_inner column_padding=”no-extra-padding” column_padding_tablet=”inherit” column_padding_phone=”inherit” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” column_link_target=”_self” gradient_direction=”left_to_right” overlay_strength=”0.3″ width=”5/6″ tablet_width_inherit=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

Expert intuïtie

Dit is intuïtie gebaseerd op ervaring. Gedurende je leven heb je onbewust heel veel kennis en ervaring opgeslagen. Expert intuïtie maakt deze ervaring heel snel en zonder nadenken toegankelijk. Dit is de intuïtie die een arts gebruikt als hij besluit af te wijken van het protocol, omdat hij het gevoel heeft dat dat beter is. Of de rechercheur die beslist om toch nog even die ene kamer in te gaan op zoek naar bewijs. Of de ondernemer die weet dat dit soort klanten eigenlijk altijd problemen opleveren. Dit is een hele nuttige intuïtie die je meer ontwikkelt als je meer ervaring op doet in een bepaald gebied.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner column_margin=”default” column_direction=”default” column_direction_tablet=”default” column_direction_phone=”default” text_align=”left”][vc_column_inner column_padding=”no-extra-padding” column_padding_tablet=”inherit” column_padding_phone=”inherit” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” column_link_target=”_self” gradient_direction=”left_to_right” overlay_strength=”0.3″ width=”1/6″ tablet_width_inherit=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][divider line_type=”No Line” custom_height=”20″][image_with_animation image_url=”14383″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”][/vc_column_inner][vc_column_inner column_padding=”no-extra-padding” column_padding_tablet=”inherit” column_padding_phone=”inherit” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” column_link_target=”_self” gradient_direction=”left_to_right” overlay_strength=”0.3″ width=”5/6″ tablet_width_inherit=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

Creatieve intuïtie

Deze intuïtie uit zich door betekenisvolle ingevingen. Deze intuïtie heeft tijd nodig. Er nog even een nachtje over slapen. Ze helpt je vooral bij creatieve processen. Je ‘broedt’ al een tijdje op een aanpak voor je marketingcampagne en terwijl je een beetje uit het raam staart, valt het perfecte idee bij je binnen. Deze intuïtie is heel nuttig als je een probleem moet oplossen of een creatief idee zoekt.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner column_margin=”default” column_direction=”default” column_direction_tablet=”default” column_direction_phone=”default” text_align=”left”][vc_column_inner column_padding=”no-extra-padding” column_padding_tablet=”inherit” column_padding_phone=”inherit” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” column_link_target=”_self” gradient_direction=”left_to_right” overlay_strength=”0.3″ width=”1/6″ tablet_width_inherit=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][divider line_type=”No Line” custom_height=”20″][image_with_animation image_url=”14384″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”][/vc_column_inner][vc_column_inner column_padding=”no-extra-padding” column_padding_tablet=”inherit” column_padding_phone=”inherit” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” column_link_target=”_self” gradient_direction=”left_to_right” overlay_strength=”0.3″ width=”5/6″ tablet_width_inherit=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

Essentie intuïtie

Deze vorm van intuïtie is de verbinding met de essentie, met het veld van informatie waarin er geen tijd en ruimte is, waarin we allemaal één zijn. Deze intuïtie helpt je om contact te maken met de onderstroom, met het collectieve onderbewuste. Dit is de intuïtie die met wat meer mystiek is omgeven en waarvan sommigen zeggen dat het onzin is. Ik heb ervaren dat deze intuïtie juist heel krachtig is en je als ondernemer heel veel voordeel kan brengen.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” column_margin=”default” column_direction=”default” column_direction_tablet=”default” column_direction_phone=”default” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” row_border_radius=”none” row_border_radius_applies=”bg” overlay_strength=”0.3″ gradient_direction=”left_to_right” shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_tablet=”inherit” column_padding_phone=”inherit” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” column_link_target=”_self” gradient_direction=”left_to_right” overlay_strength=”0.3″ width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

Zes intuïtieve kanalen

De essentie intuïtie komt in zes smaken:

  1. Helder zien
    In dit geval communiceert je intuïtie in beelden. Dit zijn vaak innerlijke beelden, metaforen. Het zijn plaatjes of soms hele films. Het kan ook zijn dat je blik ergens naartoe getrokken wordt, of dat je iets in de ruimte ‘ziet’ wat er niet fysiek is.
  2. Helder weten
    Dit is een intuïtieve taal waarbij een gedachte als een flits binnenkomt. Je kunt aan een persoon denken of weet bijvoorbeeld ineens wat je volgende stap is. Het lastige is dat je het helder weten kunt verwarren met denken. Intuïtief weten komt altijd in een flits en is snel en licht. Denken is vaak zwaarder en stroever.
  3. Helder voelen
    Hierbij komt de informatie van je intuïtie binnen via het gevoel. Dit is dus waar de verwarring met het onderbuikgevoel ontstaat. Het intuïtief voelen is, net als bij het weten, veel lichter en directer, terwijl gevoelens meer een zware brei zijn. Het helder voelen gaat voorbij de angsten en verlangens en voorbij de emoties en de pijn. Het kan zijn dat je kippenvel krijgt, of een helder gevoel dat je het wel of juist niet moet doen.
  4. Helder horen
    In dit geval hoor je zonder dat er geluid is. Van binnen hoor je woorden of een bepaalde muziek of geluid. Je kunt ook stemmen horen. Dit is geen psychische afwijking, maar een manier van communiceren van je intuïtie.
  5. Helder ruiken
    Bij dit intuïtieve kanaal ruik je geuren die niet in de ruimte zijn. Door middel van de geuren krijg je informatie uit het collectieve onderbewuste.
  6. Helder proeven
    Dit is letterlijk de smaak van je intuïtie. Je proeft iets terwijl het niet in je mond zit.

[/vc_column_text][vc_column_text]

Hoe kun je je intuïtie ontwikkelen?

Hoe maak je nou het onderscheid tussen wat ik je zuivere intuïtie noem en je onderbuikgevoel of instinct? Het belangrijkste is dat je zuivere intuïtie altijd helder en stil is. Het is een rustige energie die heel direct is. Dus geen gemaal, twijfel, turbulentie of kabaal. Maar sereen, snel, helder.

De volgende punten helpen je om meer contact te maken met je zuivere intuïtie en deze te volgen.

Jezelf vrijer maken

Jezelf vrij maken Als kind word je super intuïtief geboren. In de loop der jaren lopen de meeste van ons pijn en teleurstelling op met betrekking tot hun intuïtie. Je krijgt op je kop omdat je zegt wat je intuïtief ziet, je vader ontkent dat hij boos is terwijl je dat intuïtief voelt, je wordt uitgelachen als je een onzichtbaar vriendje hebt, terwijl je intuïtief toch dat contact hebt. Het kan ook zijn dat je je intuïtie juist hebt ontwikkeld om het gevaar thuis aan te zien komen. Je voelde wanneer je vader weer zo’n bui had dat hij ging slaan, of je zag al dat je moeder je weer zou manipuleren. Hierdoor is je intuïtie eerder een verdedigingsmechanisme geworden dan een zuiver instrument.

Dit vraagt dus om persoonlijke ontwikkeling. Loslaten, transformeren en de lading van je intuïtie afhalen. Hiervoor zijn vele wegen. Zelf heb ik een jaar lang een training “Zeflhealing” gedaan. Familieopstellingen kunnen hierin helpen, maar ook de Sedona methode, EFT, trauma release technieken, NLP, lichaamswerk en nog veel meer. Vind jouw manier en zet de stappen die nodig zijn.

De taal van je intuïtie leren

Op school leren we Nederlands en Engels en vaak nog een derde, vierde of zelfs vijfde vreemde taal, maar de taal van je intuïtie daar vertelt niemand je wat over. Terwijl het zo belangrijk is om die signalen van je intuïtie te leren begrijpen. Omdat ze van een hele andere ruimte komen, zul je merken dat de boodschappen niet direct rationeel begrijpelijk zijn. Je ziet een roze olifant in een tutu op een eenwieler, je ruikt de geur van koffie of je krijgt kippenvel. Maar wat betekent dat?

Je kunt op internet veel vinden over de betekenis van symbolen, dieren, kleuren, geuren en dergelijke. Hiermee krijg je een globaal idee. Wat ik heb gemerkt is dat ieders intuïtie toch een eigen taal heeft. Voor jou is kippenvel iets anders dan voor mij en als ik een wolf zie, wil dat mij iets anders vertellen dan jou. Daarom is het goed om te experimenteren, uit te proberen en achteraf terug te kijken. Ik raad vaak aan om een intuïtiedagboek bij te houden waarin je de situatie of vraag opschrijft waar je mee werkt en daarbij de intuïtieve informatie en misschien ook hoe je die interpreteerde. Vervolgens neem je de tijd om te kijken wat zich ontvouwt. Achteraf is het vaak makkelijker om te zien wat je intuïtie je wilde vertellen en is het duidelijker of een bepaalde beslissing goed of juist niet goed uitpakt.

Daarbij is het nog goed om op te merken dat goed en slecht voor je intuïtie niet hetzelfde zijn als voor jou. Soms kan je intuïtie je naar een situatie leiden die voor jou slecht lijkt, maar die later blijkt juist heel goed te zijn. In mijn boek beschrijf ik het voorbeeld van mijn lease auto die ik niet meer mocht houden. Dat leek toen heel slecht, maar 2 jaar later was het een cadeautje omdat ik daardoor naar Deventer kon verhuizen en nog steeds in Amsterdam kon werken. Soms moet je dus wat langer de tijd nemen om terug te kijken om te ontdekken wat het effect is van je intuïtieve keuzes.

Zie je intuïtie als een innerlijke persoon

Innerlijke ikken Je intuïtie is eigenlijk een subpersoonlijkheid in jou. Je kunt het zien als een persoon die in jou leeft. Je hebt heel veel subpersoonlijkheden die allemaal aandacht vragen en met je communiceren. Ook je ratio is een subpersoonlijkheid en de doorzetter of afhaker.

Door je intuïtie als een persoon in jezelf te zien en deze ook zo te behandelen, zul je merken dat je een steeds betere verbinding met je intuïtie krijgt en dat je beter gaat communiceren. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een gesprek kunt voeren met je intuïtie, of dat je je intuïtie soms een knuffel geeft. Doordat je intuïtie in het verleden niet altijd serieus is genomen, kan het zijn dat hij of zij verlegen is, gekwetst of bang om echt te zeggen welke informatie hij of zij waarneemt. Door je intuïtie als een persoon te zien en liefdevol te behandelen, zul je merken dat je meer intuïtieve informatie krijgt en dat je er gemakkelijker op kunt vertrouwen.

Het gaat er ook om dat je jouw intuïtie de komende tijd wat meer aandacht gaat geven dan je andere subpersoonlijkheden zoals je ratio. Misschien moet je daarvoor ook een paar afspraken maken met je dominante subpersoonlijkheden zodat deze niet moeilijk gaan doen.

Je kunt ook je intuïtie voorstellen op een stoel naast of tegenover je. Op die manier kun je er mee in gesprek. Je kunt ook op die stoel gaan zitten, zodat je beter kunt invoelen en afstemmen op je intuïtie. Ga daarna ook weer op je eigen stoel zitten zodat je ook weer van een afstandje naar je intuïtie kunt kijken.

Je kunt ook andere subpersoonlijkheden aan de tafel toevoegen, zodat je een groepsgesprek kunt hebben waarbij je ervoor zorgt dat je intuïtie een belangrijkere plek krijgt dan je haar (of hem) tot nu toe hebt gegeven.

Door zo te spelen met je intuïtie als innerlijke persoon, bouw je een stevige relatie op en dat zorgt voor duidelijkere intuïtieve informatie.

Intuïtieve methodes gebruiken

Er zijn diverse methodes die helpen om intuïtieve informatie boven tafel te krijgen. Zelf gebruik ik met heel veel succes en plezier familie- en organisatieopstellingen en visualisaties. Je kunt daarnaast ook denken aan journaling, meditatie, aura- of bedrijfsreading, sjamanisme en er zijn er vast nog veel meer. Als jij nog voorbeelden hebt, zou je die in de comments willen achter laten?

Door deze methodes te gebruiken, benader je een vraagstuk vanuit een ander perspectief. In plaats van je ratio aan te spreken, wordt je intuïtie uitgenodigd om actief te zijn. Zo kom je tot andere inzichten en krijg je toegang tot informatie die anders moeilijk of niet toegankelijk is.

Zoek de stilte op

Breekt zo lekker de week stilte Intuïtie is vaak een zachte stem of informatiebron. Ze schreeuwt niet tegen je. Vaak is het lastig om contact met je intuïtie te maken als er heel veel andere prikkels zijn. Zowel interne als externe. Kies dus een stille plek, zet je telefoon uit, neem de tijd om tot rust te komen, schrijf je gedachtes van je af, focus op je ademhaling en sluit eventueel je ogen. Neem de tijd om te vertragen en te verstillen. Dan kun je veel beter naar de stem van je intuïtie luisteren (of kijken, voelen, proeven, ruiken of weten).

Hoe zet je je intuïtie in in je bedrijf?

Wees niet bang dat je nou eerst jaren moet gaan oefenen en loslaten voordat je je intuïtie kunt gaan gebruiken. Dat kun je prima tegelijkertijd doen. Je zult merken dat je er steeds beter in wordt.

Je kunt je intuïtie heel goed inzetten bij het runnen van je bedrijf. Soms krijg ik de vraag van ondernemers die privé hun intuïtie heel veel gebruiken, maar dan twijfelen of je je intuïtie ook zakelijk kan inzetten. Daar moet ik altijd een beetje om lachen. Op de een of andere manier denken ondernemers dat je zakelijk vooral je ratio en je denken moet inzetten. Niets is minder waar. Juist door je intuïtie en intuïtieve methoden in te zetten, kun je gemakkelijker het succes bereiken dat jij voor ogen hebt. Je intuïtie leidt je namelijk naar plekken en wegen die je rationeel niet kan bedenken.

De volgende gebieden zijn maar een kleine greep uit de mogelijkheden:

  • Bepalen van de juiste prijs
  • In onderhandelingen
  • Voorbereiding van een sales gesprek
  • Afstemming met een zakenpartner
  • Keuze van de marketingkanalen
  • Strategiebepaling
  • Juiste timing voor een productlancering
  • Schrijven van je marketingteksten
  • Voorbereiding gesprek met een klant

Zijn er gebieden waar jij je intuïtie in zet of in zou willen zetten? Laat dit dan achter in de comments.

Door een rustige plek op te zoeken (intuïtie doet het erg goed onder rustige omstandigheden en in stilte zoals ik hierboven al beschreef), je te verbinden met een vraagstuk en vervolgens je intuïtie om antwoord te vragen of een intuïtieve methode in te zetten, kun je op heel veel zakelijke vragen en keuzevraagstukken intuïtieve informatie en antwoorden vinden. Je zult merken dat als je deze intuïtieve antwoorden opvolgt, je met veel minder moeite je resultaten bereikt. Dat is waarom ik het zo heerlijk vindt om intuïtie te ondernemen.

Kom je er zelf niet uit?

Het kan best makkelijk lijken als ik het zo heb opgeschreven, maar mijn ervaring leert dat het in de praktijk toch kan tegenvallen om je zuivere intuïtie te ontwikkelen en in te zetten voor je bedrijf of in de begeleiding van anderen.

Daarom heb ik diverse diensten ontwikkeld die je hierbij ondersteunen. Dat kan 1-op-1 coaching zijn (1 sessie, of een heel traject), een 1-daagse workshop (bijvoorbeeld Intuïtieve Marketing) of een training of opleiding (bijv. de Magie van opstellingen begeleiden of Intuïtief Coachen & Adviseren). Tenslotte kun je ook kiezen voor een online training zoals Versterk je intuïtie in 4 weken.

Neem gerust contact met me op om te onderzoeken hoe ik jou het beste kan ondersteunen bij het ontwikkelen en inzetten van je intuïtie.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *