fbq('track', 'ViewContent');
was successfully added to your cart.

Winkelmand

Wat mijn vader en moeder met mijn marketing te maken hebben

By 15 januari 2016 februari 28th, 2016 Ondernemerschap, Persoonlijk

Voor mij hebben mijn vader en moeder te maken met een succesvolle marketing van mijn bedrijf. Dat klinkt raar misschien. Het gaat om een zuivere relatie met je potentiële klant om zo gemakkelijker klanten aan te trekken.

Soms werken de marketingtrucs die je van een goeroe leert gewoon niet

Marketing, acqusitie, klanten werven, het zijn activiteiten die mij zeer interesseren. Niet alleen omdat ik daar zelf de afgelopen jaren veel in heb geleerd, maar ook omdat ik zie dat veel mensen ermee worstelen en zich dan maar overgeven aan een of andere specialist die vertelt wat ze moeten doen.

Voor mij ligt dat niet zo eenvoudig. Er zijn veel tips en trucs en de wereld van marketing en zeker online marketing verandert dagelijks. Er is echter een diepere laag die de relatie tussen jou en je (potentiële) klant beïnvloedt. Daarom werk ik graag met marketingopstellingen om deze diepere laag tastbaar en zichtbaar te maken.

Een marketingopstelling opende mijn ogen

Nu heb ik in de afgelopen jaren heel erg veel opstellingen begeleid en ook zelf ondergaan. Eentje is me nog heel erg bij gebleven. Op dat moment (2008) was ik heel druk bezig om klanten te werven voor mijn net gestarte coachpraktijk. Ik wilde kijken waarom ik daar zo gestresst mee bezig was.

In de opstelling werd al snel duidelijk dat het niet ging om mij en mijn klant. De begeleider vroeg me welke steun ik achter me wilde hebben. Ze voelde blijkbaar dat dat nodig was. Toen een representant voor mijn vader achter me kwam staan, werd het duidelijk. Ik was heel hard aan het werk om klanten te werven en om het goed te doen voor de klant. Waar het eigenlijk om ging is dat ik het goed wilde doen voor mijn vader. De begeleider zei alleen maar “Kijk maar achter je naar je vader”. Dat heeft toen heel veel rust gebracht.

Later heb ik het zelf ook in opstellingen gemerkt voor mijn klanten dat het vinden van nieuwe klanten niet goed loopt, omdat de ondernemer nog teveel nodig heeft van de klant. Deze is er dan niet voor de klant, maar de klant moet er voor hem zijn.

Als je nog iets van je klant nodig hebt, gaat het niet werken

Wat ik hiermee wil aangeven is dat het werven van klanten en het er zijn voor je klant alleen maar kan als jij niks van die klant nodig hebt. Als je volledig beschikbaar bent. Dit geldt niet alleen voor mensen in dienstverlenende beroepen, maar is daar wel sterker aanwezig omdat je dienst bestaat uit jouw aanwezigheid en jouw dienstbaarheid. Toch geldt ook voor ondernemers die producten leveren dat ze niet hun behoeftes (onbewust) moeten willen laten vervullen door hun klanten.

Dit vraagt van jou bewust zijn van wat er speelt in de interactie met je klant. Ben je er volledig voor hem of wil je toch ergens diep van binnen dat hij er ook voor jou is? Dit vraagt ook dat jij weet welke behoeftes jij nog hebt en dat je een plek hebt waar je deze vervult.

Voor mij helpt het om me te verbinden met mijn vader en mijn moeder

Mijn vader is overleden en toch stel ik me af en toe voor dat hij achter me staat of dat ik steun bij hem zoek. Ik voel dat kracht van hem (en van de voorouders waar hij me mee verbindt) door me heen stromen. Als ik dan ook mijn moeder (die nog leeft) achter me voorstel en haar kracht en die van de voorouders waar zij me mee verbindt, dan heb ik niemand meer nodig. Dit is voor mij een hele goede uitgangspositie om marketing te bedrijven of een coachgesprek te voeren. Het is trouwens ook een hele goede uitgangspositie richting mijn vrouw en kinderen, maar dat ter zijde.

Nog steeds gebeurt het me wel eens dat ik merk dat ik iets nodig heb van de klant. Dat mijn eigen behoeftes meespelen in de interactie met (potentiële) klanten. Doordat ik me er bewust van ben, weet waar ik mij kan voeden en dat dan ook doe, gaan deze behoeftes niet meer tussen mij en mijn klant in staan.

Wil jij sterker staan in je onderneming en wil je helemaal open en volledig beschikbaar zijn voor je klanten? Onderzoek dan welke behoeftes jij nog graag vervult ziet. Neem waar wat er gebeurt als een klant jouw dienst of product afneemt, of juist als hij het niet afneemt. Welke emoties worden dan getriggerd? Welke gedachtes komen naar boven?

Doe zelf een marketingopstelling

Je kunt ook zelf een kleine marketingopstelling doen om dit te onderzoeken. Leg in dat geval twee papiertjes op de grond. Een met je naam erop en een met daarop “potentiële klant”. Je bepaalt zelf hoe je de papiertjes wilt neerleggen. Schuif een beetje en bepaal wanneer het voor jou klopt.

Het is het handigst als je iemand hebt die op het papiertje met potentiële klant kan gaan staan. Dan kun jij op je eigen papiertje staan en de ander dus op het papiertje met “Potentiële klant”. Maar je kunt ook zelf eerst op het ene en dan op het andere briefje gaan staan.

Nu is de vraag wat jij ervaart op je eigen briefje. Hoe verhoudt je je tot de potentiële klant. Kun je voelen of je nog iets van hem verwacht, of er nog behoeftes en verlangens zijn? De volgende vraag is hoe het op het papiertje met “potentiële klant” voelt. Wat ervaart jouw potentiële klant. Ben jij voor hem aanwezig en beschikbaar, of ervaart hij dat je iets van hem verwacht?

Zo kun je onderzoeken of er nog iets speelt en waar jij nog stappen kunt zetten om deze relatie vrijer te maken. Zo komen klanten namelijk gemakkelijker op je af en kost het werven van klanten je minder energie.

Wil jij ook ontdekken hoe je meer klanten krijgt met minder moeite?

Wil je ontdekken wat er bij jou in de onderstroom speelt op het gebied van marketing en hoe jij meer klanten aantrekt met minder moeite? Dan is de workshop Intuïtieve Marketing wellicht iets voor jou. Of neem contact op voor een persoonlijke powersessie.

Systemisch werken ook iets voor jou?

Wil je ook op een andere, systemische manier naar mensen en bedrijven leren kijken? Wil je hierbij gebruik maken van opstellingen? Dan kan de opleiding De Magie van Systemisch Werken iets voor je zijn.

Hoe werkt het voor jou? Laat je reactie achter

Ik ben heel benieuwd hoe deze oefening je vergaat. Wil je in een reactie achterlaten hoe jij je tot jouw potentiële klant verhoudt en/of hoe jij zorgt voor je eigen behoeftes?

9 Comments

  • Mooi artikel!

    Ik ben het helemaal met je eens: marketing of verkoop lukt niet met alleen salestructjes.

    Juist daarom is marketing en verkoop ook zo mooi: het confronteert je met delen van jezelf waar je nog mee worstelt en die je nog niet geïntegreerd hebt. Zo kan marketing of verkoop je helpen om een betere persoon te worden. Dus: worstel je met je verkopen? Ga er dan nog meer aandacht aan geven, en gebruik het als de spiegel die je laat zien waar je jezelf nog kunt verbeteren.

    En dat is precies waarom ik marketing- en business coaching zo ontzettend gaaf vind om te doen!

  • Hans Slijpen schreef:

    Hey Martijn,
    Mooi artikel. Ik ben het helemaal met je eens dat deep down er hindernissen kunnen zijn en dat marketing alleen dan niet tot voldoende resultaat leidt. Ik heb je oefening gedaan en kreeg meteen helderheid. Dank je voor het delen. Hartelijke groet, Hans

  • Nell Ketelaars schreef:

    Hallo Martijn,

    Mooi en interessant artikel. Bij het zelf proberen voelde ik me heel blij worden dat ik al mijn kennis en kunde kan inzetten voor de cliënt. Toen ik op cliënt ging staan voelde het eerst zwaar. Als klant werd ik blij en lichter door te kijken naar de opdrachtgever. Het werd allemaal lichter. Nou dat is net de bedoeling!!!! Dank je wel voor het delen. Ik ga het marketingstuk zeker gebruiken om cliënten meer helderheid te geven. Harte Groet Nell

  • Tanja van Veen schreef:

    Mooi artikel en herkenbaar! Na de workshop intuitief ondernemen die ik bij joi heb grvolgd Martinn, ben ik 3 jaar later “klaar” met mijn eigen proces en zie…. De klanten komen als vanzelf en mijn agenda is overvol. Dank voor het delen!

  • Sylvia schreef:

    Hoi Martijn,

    Mooi artikel! En het fijne is de briefjes werken nog steeds 😉 Waarvoor dank!

  • Anneke de Liefde schreef:

    Mooi en herkenbaar artikel. Thanks. <3

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.