fbq('track', 'ViewContent');
was successfully added to your cart.

11 Jaar Ondernemen Tip 2: Klanten komen uit wonderbaarlijke hoeken

Omdat mijn bedrijf op 1 september 11 jaar bestaat, deel ik 11 tips uit 11 jaar ondernemen met je. Dit keer tip 2: Klanten komen uit vreemde hoeken.

Toen ik besloot voor mezelf te beginnen heb ik wel iets van een plannetje gemaakt. Een businessplan kun je het niet noemen, maar ik had uitgerekend hoeveel klanten ik zou moeten hebben om net zoveel netto over te houden als dat ik in loondienst zou blijven. Tja, echte ambitie had ik niet. Ik wilde gewoon hetzelfde blijven kunnen doen, maar dan als eigen baas. Uit die berekening bleek dat alleen maar 1-op-1 klanten lastig zou worden en dat ik me ook op workshops zou moeten richten, omdat ik daarmee meer geld op een dag zou kunnen verdienen.

In de 6 maanden dat ik nog half in loondienst werkte, had ik tot doel gesteld om 1 betalende klant te krijgen. Nou, dat is gelukt! Achteraf dacht ik, had ik maar 20 klanten gewenst :-). Het was voor mij een mooie tijd om los te weken van Syntens, de werkgever waar ik 10 jaar met veel plezier had gewerkt. Daarnaast gaf het me de tijd om langzaam mijn bedrijf op te bouwen. Huisstijl laten ontwikkelen, website maken, netwerkgesprekken voeren, beetje nadenken over wat ik nou wilde aanbieden.

“Ik wil jouw eerste klant zijn”

Het bijzondere was dat toen een klant van mij bij Syntens het nieuws hoorde dat ik voor mezelf ging beginnen, hij direct zei “Dan ben ik je eerste klant”. Daar hoefde ik helemaal niets voor te doen! Hij wilde gewoon factuur met nummer 001 voor 100 euro. “Wat is nou 100 euro” zei hij nog. Ik was helemaal verbaasd. Iemand vond het gewoon leuk om mijn eerste klant te zijn en gaf me daarvoor 100 euro. 11 Jaar later ben ik hem hier nog steeds dankbaar voor. Dit heeft mijn hele idee over het werven van klanten en over geld veranderd.

Klanten kwamen niet vanuit waar ik ze had verwacht

Syntens was een semi-overheidsbedrijf dat MKB-ondernemers adviseerde en coachte op het gebied van innovatie. Hierbij schakelden ze commerciële bedrijven in, als dat nodig was. Bij het nadenken over het starten van mijn eigen bedrijf, gaf me dit wel een goed gevoel. Ik zou als ex-werknemer vast wel regelmatig ingeschakeld worden bij klanten van Syntens en daarmee zou ik een mooie inkomstenstroom kunnen creëren. Maar het liep anders.

In een systemische tekening die ik had gemaakt van mijn bedrijf had ik een cirkel voor Syntens getekend en een cirkel voor potentiële klanten. De lijn die ik tussen Syntens en Potentiële Klanten had getrokken, was per ongeluk onderbroken. Inmiddels weet ik dat er in dit soort tekeningen geen toeval bestaat. Uiteindelijk heb ik maar een paar klanten via Syntens gekregen. Gelukkig dat ik dit niet van tevoren wist, want ik weet niet of ik dan de moed had gehad om voor mezelf te beginnen.

Het bijzondere is dat klanten uit hele andere hoeken kwamen dan ik het had verwacht.

Dit had ik niet kunnen bedenken

Ten eerste was er een aantal klanten die ik bij Syntens had die besloten om klant bij me te blijven en nu klant te worden van Meima Coaching. Als je weet dat klanten bij Syntens niks hoeven te betalen en bij Meima Coaching wel, kun je je voorstellen dat ik dit niet had verwacht.

Daarnaast kreeg ik klanten door mijn ex-collega’s. Niet omdat ze ze vanuit Syntens naar mij doorverwezen of mij inhuurden, maar vanuit hun persoonlijke netwerk. Ze kenden mij als collega en toen ik voor mezelf begon, wezen ze een aantal mensen uit hun persoonlijke netwerk op mij.

Klanten komen uit wonderbaarlijke hoekenHet was ook heel bijzonder dat mijn broer(tje) die in Amerika woonde me belde en zei “Je moet eens met die en die bellen”. Dit was een ex-collega van hem die bij een grote energieleverancier werkte. Door deze introductie heb ik heel veel managers en werknemers bij dat bedrijf gecoacht. Via deze persoon ben ik ook bij een andere grote organisatie binnen gekomen en heb daar veel managers en medewerkers kunnen coachen. Natuurlijk stond niet in mijn businessplan (wat ik niet had) dat ik voor grote bedrijven zou gaan werken, maar het kwam zo op mijn pad en het beviel me goed.

Tenslotte was er een bevriende relatie die bezig was met een groot project bij een hogeschool. Hij wilde me wel inhuren om coaches die hij inzette in het project te begeleiden en op te leiden. Wow, dat was een verrassing. In een andere tip zal ik nog wat meer vertellen over wat deze opdracht voor mij betekende.

Klanten kwamen ook op een ‘normale’ manier

Natuurlijk kreeg ik ook klanten op de ‘normale’ manier. Mensen die mijn website hadden gezien of workshops die ik zelf had ontwikkeld. Ook was ik creatief in het zien van kansen en mogelijkheden. Zo deed ik als deelnemer mee met StartSmart. Dit was een project gesubsidieerd door de provincie Overijssel waarbij je voor een kleine bijdrage coaching kreeg en een aantal bijeenkomsten. Ik zag hier direct kansen voor mezelf als coach. Tijdens een bijeenkomst vroeg ik iemand van de KvK (die het project uitvoerde) of ik me ook aan kon melden als coach. Voor dit project kon dat helaas niet meer, maar ze gingen het verder uitbreiden en dan zou ik me als coach kunnen aanmelden. Dit heeft geleid tot in 8 jaar meer dan 200 ondernemers coachen voor IkStartSmart en nog eens zoveel ondernemers in workshops leren om op een intuïtieve manier zaken te doen.

Dit was allemaal in het eerste jaar van mijn bedrijf. Heel bijzonder om dit weer terug te halen.

Maar ook later en nog steeds komen klanten soms op onvoorspelbare wijze bij me.

De herkomst van klanten blijft me verwonderen

Het was niet alleen het eerste jaar dat klanten op een bijzondere wijze bij me kwamen. In alle 11 jaar en nog steeds blijf ik me verwonderen over hoe klanten bij me komen.

Toen in 2008 de crisis kwam, had ik bang kunnen zijn voor minder klanten. Maar juist toen, stelde de gemeente Deventer subsidie beschikbaar voor coaching om bedrijven door de crisis te helpen. Ook IkStartSmart bleef gewoon doorgaan.

Op een gegeven moment kreeg ik een mailtje van de UNETO-VNI. Of ik 16 workshops voor ze wilde verzorgen over intuïtieve marketing. Na 1 gesprek was de deal rond. Zo gemakkelijk kan het gaan.

Klanten uit wonderbaarlijke hoeken - wonderOf een agrarische hogeschool die uit het niets me benaderde voor een les/workshop over intuïtieve marketing.

Of een vrouw die mijn coaching cadeau gaf aan haar man.

Of een vriendin van mijn moeder die een trainingslocatie in Spanje heeft en coaching wilde hoe dat verder uit te bouwen.

Of een mailtje uit Frankrijk van iemand die van mij wilde leren om opstellingen te begeleiden.

Of een mailtje uit Bulgarije of ik onderdeel wilde zijn van een Europees project?

Kortom, je kunt een prachtig plan hebben en mooie ideeën over hoe je klanten gaat vinden, mijn ervaring is dat deze zelden tot nooit uitkomen. De weg of de klanten ontvouwen zich vanzelf. Natuurlijk speel je daar als ondernemer wel een rol in, maar niet zo sturend en controlerend als dat we vaak willen geloven.

4 Tips om te zorgen voor een constante klantenstroom

Waar gaat het dan om? Hoe zorg je er dan voor dat je genoeg klanten krijgt?
In diverse workshops, webinars en trainingen ga ik daarop in en geef ik je handvatten om in de stroom te stappen van overvloed en veel klanten. De belangrijkste tips voor mij zijn:

  1. Zorg dat je ruimte hebt voor klanten
    Dit gaat o.a. over letterlijke ruimte. Kun je klanten ontvangen? Voel je je lekker bij de ruimte waarin je je klanten ontvangt? Ben je trots als je klanten ontvangt op jouw locatie?
    Het gaat ook over ruimte in je agenda. Wat gebeurt er als er twee keer zoveel klanten zouden komen? Heb je daar tijd voor? Vaak kom ik tegen dat ondernemers met heel veel andere zaken bezig zijn die ook belangrijk zijn en daardoor eigenlijk geen ruimte in hun agenda hebben.
    Het gaat ook over ruimte in je hoofd en in je aandacht. Toen ik nog 3 dagen per week voor Syntens werkte en bezig was met het opzetten van mijn bedrijf en had gewenst dat ik 1 klant zou hebben, was er in mijn hoofd niet meer ruimte dan voor 1 klant. Kun je je voorstellen dat er twee keer zoveel klanten zijn? Wat zou er gebeuren als je morgen 10 extra klanten hebt? Hoeveel ruimte heb je in je hoofd voor nieuwe klanten?
  2. Verbinding
    Het aantrekken van klanten gaat over verbinding. Verbinding met jezelf. Ben je trouw aan jezelf en doe je waar jij blij van wordt?
    Verbinding met je dienst of product. Geloof je in jouw dienst/product? Sta je er 100% achter en word je blij van de effecten van jouw dienst op je klant, zijn klant en de wereld?
    Verbinding met je bedrijf. Ben je trots op je bedrijf? Kun je voelen dat je jouw bedrijf nodig hebt om dat in de wereld neer te zetten wat je wilt neerzetten?
    Verbinding met je (potentiële klant). Hierbij gaat het erom dat je je echt vanuit je hart kunt en durft te verbinden met je klant. Niet omdat je iets van hem of haar nodig hebt, maar omdat je wat te bieden hebt, iets te brengen. Kun jij je vanuit je hart verbinden met je klant? Welke kant stroomt de energie dan op?
  3. Maak jezelf vrij
    Vaak hebben oude patronen en overtuigingen, onderbewuste processen en onuitgesproken angsten en verlangens een grote invloed op je klantenstroom. Zelf kan ik me nog goed herinneren dat ik in een opstelling tegenover de representant van mijn potentiële klant stond. Ze zei “Je probeert hier iets te bereiken wat niet over mij gaat”. Toen zette de begeleider een representant voor mijn vader achter me. En ja, daar voelde ik het. Ik probeerde het goed te doen voor de klant, ik probeerde gezien te worden door de klant, terwijl dit eigenlijk iets was wat ik van mijn vader verlangde, maar ik projecteerde het op de relatie met mijn klant. Dit zorgde ervoor dat ik veel te hard mijn best aan het doen was en dat de stroom van klanten niet vrij kon stromen.
    In mijn coaching en training zie ik vele voorbeelden voorbij komen van belemmeringen die zorgen voor een beperking van de stroom van klanten.
    In een andere tip ga ik hier nog verder op in.
  4. Kies een manier die bij jou past
    Vaak zie ik dat mensen anderen kopiëren die succesvol zijn. Of ze krijgen een tip van een marketinggoeroe of ervaren ondernemer en nemen die klakkeloos over. Realiseer je dat wat voor de een goed werkt voor de ander juist niet hoeft te werken en andersom. Blijf dus heel dicht bij jezelf als het gaat om het vinden van de juiste marketingaanpak en de manier om klanten te benaderen. Gebruik alle input van anderen als inspiratie, maar filter het zodat het geschikt wordt voor jou!
  5. Wees dankbaar
    Nu ik dit zo opschrijf, ben ik weer dankbaar voor hoe de start en groei van mijn bedrijf is gelopen. Dankbaar voor de klanten die op mijn pad zijn gekomen, voor de mensen die mij hebben doorverwezen en voor de klanten die vol vertrouwen mijn workshops en coaching hebben gevolgd.
    Door dankbaar te zijn, straal je veel positieve energie uit. Dit is allereerst heel gezond en fijn voor jezelf. Bovendien trek je er ook weer positieve mensen mee aan. Dan ontstaat een positieve vicieuze cirkel.

Heb jij wonderbaarlijke verhalen over hoe klanten bij je terecht zijn gekomen? Deel ze hieronder. Ik ben benieuwd.

 

4 Comments

  • lianne schreef:

    mooi mooi mooi mooi! En ik ben weer direct voelbaar heel erg dankbaar voor de opleiding van vorige jaar, bij jou :)! En mijn energie resoneert ook nog altijd met die van jou, dus ik vermoed…dat we elkaar weer eens gaan zien ;)!!! Prachtig verhaal, inspirerend.. dank voor het delen!
    Liefs Lianne

  • Leendert schreef:

    Fijn dat je dit deelt. Herkenbaar ook dat geen van de ‘plannen’ die ik maak of acties die ik uitzet datgene brengt wat ik ervan verwacht. Een leuke bevestiging voor mij om te weten dat het bij jou ook zo werkt.
    Echter heb ik me ‘slechts’ opengesteld voor klanten uit de wijde omgeving van Apeldoorn en dat levert me juist klanten op van ver weg. Waar ik altijd heel veel lol en plezier aan beleef en waar ik altijd onaangepaste topkwaliteit kan leveren.

    • Martijn Meima schreef:

      Ja, dat is wel boeiend dat je je openstelt voor klanten uit de omgeving Apeldoorn en dan klanten verder weg krijgt. Interessant om te onderzoeken waar dit vandaan komt. Het kan zijn dat dit voor jou het beste is, terwijl je dat zelf misschien niet zo vindt. Het kan ook zijn dat er onderbewust nog iets in de weg zit om klanten dichtbij te krijgen.
      Het kan natuurlijk ook aan je marketingaanpak en teksten liggen 🙂

Leave a Reply