Skip to main content

3 Tips over doelen bereiken

By 7 augustus 2015augustus 27th, 20152e avond, Creëren, Ondernemen & intuïtie, Ondernemerschap

Aan de hand van een wandeling in de Pyreneeën tijdens mijn vakantie heb ik 3 tips voor je over het bereiken van je doelen.

De eerste tip is: Het doel is niet belangrijk, wat is je eigenlijke doel?

Mijn doel voor deze wandeling was om een geocache te vinden. Uitgerust met een GPS apparaat en de coördinaten van een verstopte schat, ging ik op pad. Mijn eigenlijke doel was om lekker in de natuur te zijn en actief bezig te zijn. Het vinden van de cache was een middel.

Maar al snel tijdens het wandelen ging ik me steeds meer focussen op het vinden van de cache. Door deze focus was ik niet meer bezig met de natuur of met het genieten van het actief buiten zijn. Toen ik boven op de berg zat, realiseerde ik me dit.

In ons dagelijks (zaken)leven doen we dit ook heel vaak. We stellen doelen, willen iets bereiken, maar vergeten dat er altijd nog een hoger doel achter zit. Door je te verliezen in het primaire doel, kun je het grotere doel uit het oog verliezen. Dat is niet zo handig en geeft je ook geen bevrediging en energie.

De tip is dus je doel los te laten en te onderzoeken waarom je het werkelijk doet; wat je werkelijke, hogere doel is. Dit zit vaak veel meer in de hoek van je missie, je roeping, je passie. Door je daar weer mee te verbinden, zul je zien dat je met veel meer energie en plezier aan de slag gaat.

Ik ben benieuwd wat deze tip met jou doet? Laat je reactie hieronder achter of neem contact met me op.

Lees hier tip 2

6 Comments

  • Annet Muller schreef:

    Deels ben ik het met je eens dat we vaak vergeten van de weg, de reis naar het doel toe te genieten… Maar deels ben ik het ook niet met je eens. En ook niet met wat er uit dat onderzoek blijkt. Ik ervaar het toch anders…
    Ik kan óók erg genieten van een bereikt doel. Keer op keer weer zien dat het gelukt is. Wij zijn met een groot project bezig, hebben een oude verwaarloosde boerderij gekocht en zijn gefaseerd aan het renoveren en creëren. Doelen genoeg dus. En van ieder doel dat we bereikt hebben, geniet ik elke dag nog met volle teugen! Een dierenverblijf dat na lang en hard werken in gebruik is genomen door de dieren en die idd zo praktisch in het gebruik blijkt als we uitgedacht hebben….het verhoogde plafond dat zo mooi uitkomt…elke keer als ik weer zie wat we bereikt hebben, geniet ik weer opnieuw.
    Ik denk dat voor veel mensen het probleem van de korte duur van blijdschap om een bereikt doel vooral zit in dat er na een behaald doel, onmiddellijk de blik op het volgende doel gericht wordt.
    Dus niet even stil staan…maar gelijk de lat weer hoger leggen… En ik ga elke dag weer even op die lat zitten…en herbeleef de weg die ik afgelegd heb…hoe hard ik geschilderd heb aan het dierenverblijf…en hoe mooi het er nu daardoor uitziet… Hoe zwaar het was om de bestrating in orde te maken…maar dat het nu wel klaar is en goed schoon te houden is…etc.. Het behaalde doel blijft voor mij op die manier een feestje!

    • Martijn Meima schreef:

      Hoi Annet, wat een leuke reactie. Hij geeft mij ook weer een nieuwe kijk op doelen en doelen bereiken. Wat jij mooi beschrijft is genieten van het nu, van wat er nu is. Focus op doelen haalt ons daar vaak bij vandaan zoals jij ook schrijft. Je richt je dan weer op de volgende mijlpaal. Het gaat voor mij ook om het zijn in het nu; het ervaren van wat er nu is en er niks aan hoeven te veranderen. En daarmee zijn er dus ook geen doelen meer waar je naar toe hoeft te werken. Op zo’n moment als jij intens geniet van dat wat er is (wat je hebt bereikt), dan is er geen doel; is er geen wens om iets nieuws te maken en tegelijkertijd is er dus het genieten van het bereikte doel.

  • Angèle Roelofs schreef:

    Leuk Martijn,

    Wel heb ik nu een nieuw doel: jouw derde video bekijken. Hihi.

    Liefs van Angèle

  • Sabine Alders schreef:

    Beste Martijn, Zojuist jouw beide vakantie-‘vlogs’ bekeken. Eenvoudig en inspirerend, waarvoor dank.
    In de eerste geef je aan dat er teveel gefocust wordt op een doel, dat doelen zouden moeten worden losgelaten om oog te hebben voor de wereld er omheen. In de zakelijke wereld lijkt dat inderdaad nogal eens een handicap, slechts oog voor cijfers en resultaten en onvoldoende voor de impact (positief en negatief) en de waarde van het “handelen”. Ook jouw 2e blog past in dit perspectief.
    Ik coach & train al vele jaren mensen (en organisaties) en het bijzondere is dat ik juist veel tegenkom dat de grootste problemen ontstaan door het ontbreken van een doel. Een persoonlijk doel waar men zich voor in kan zetten, zich mee kan identificeren, dat het beste van talenten naar bovenhaalt, dat ‘zin’ aan leven geeft. Maar ook zakelijk ontbreekt het vaak aan een wezenlijk doel. Ooit bedachte visies en missies van organisaties, blijken zorgvuldig geconstrueerde sociaal wenselijke formuleringen. Zinnen zonder zingeving, weinig tot de verbeelding sprekend en weinig verbindend. Dan wordt winst het doel en daar verliezen mensen zich in.
    Juist de bewustwording van de achterliggende beweegreden, waarvoor doe ‘ik’ het allemaal, blijkt vaak de belangrijkste motor om mensen in beweging te brengen. Pas als er een doel is gaat men op weg en kan oog hebben voor het landschap en al het andere dat het pad kruist! In mijn praktijk ben ik veel mensen tegengekomen die alle lust van leven verloren hadden door het ontbreken van een doel. Hierdoor hadden zij ook geen oog meer voor al het moois dat al in hun leven was. En hetzelfde fenomeen zie je in organisaties terug.
    Daarin is wel een groot verschil tussen gemotiveerde (bewuste) focus en (nood)gedwongen resultaatgerichtheid. De eerste stuurt je en stelt je in staat om te leren en te waarderen, de ander ontneemt je (soms) meer dan je lief is. Jouw geocache heeft je op weg gebracht, een pad dat je anders wellicht nooit bewandeld zou hebben. Onderweg heb jij jezelf de ruimte gegeven om te ontdekken en te beleven, zodat het bereiken van het doel een vervullende ervaring mocht worden die je meeneemt op weg naar het volgende.
    En soms is doelloosheid een doel op zich dat tot inzichten leidt die deel worden van een keten van nieuwe doelen.
    Dank nogmaals voor jouw ‘video-tip’, het bleek de inspiratie voor deze reactie en het rondkijken in mijn eigen landschap 🙂
    Vriendelijke groet,
    Sabine Alders-du Bosc

    • Martijn Meima schreef:

      Beste Sabine, dank voor je reactie en ja het ligt niet zo zwart/wit. Soms is een doel de eerste stap om weer zin te ervaren in dat wat je doet. En ook tijdens mijn wandeling ging het voor mij over het weer kunnen ervaren van het hogere doel (lekker in de natuur zijn) en niet te focussen op het primaire doel (de schat vinden).
      Mijn ervaring met veel ondernemers en bedrijven is dat de te sterke focus op het realiseren van het doel, mensen afhoudt van de signalen en synchroniciteit op hun pad. Daarom ben ik heel erg voor je afstemmen op het grotere doel waar je het voor doet en het dan weer loslaten om er slechts af en toe weer naar terug te grijpen.

  • Margreet Vloedbeld schreef:

    Mooi wat je zegt over doelen. Ik heb ook eens van dit soort experimenten gedaan en mijn ervaringen daarbij waren voor mij zeer waardevol.
    Voor mij is het doel een middel, een stimulans, de inspiratie, motivatie én de beloning, waardoor het hele proces voor mij waardevol wordt.
    Ik leerde veel ondernemers dat ze SMART doelen moesten stellen, alleen waarom wist ik niet en ook niet of dat écht belangrijk is. Ik heb geleerd, dat SMART me wel doelgerichter houdt, dat ik me minder laat afleiden, maar dat het uiteindelijk de voldoening die ik voel, de meest belangrijke factor is om doelen voort te zetten.

Leave a Reply


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.