Skip to main content

De 7 geheimen van moeiteloze marketing

Als ik tegen mijn klanten zeg dat ze mensen moeten afschrikken met hun marketing, kijken ze me altijd verbaasd aan. Of ze het wel goed gehoord hebben?
Ze schrikken vaak ook. “Maar ik wel geen mensen afschrikken”.
En toch is het nodig!

Dit is één van de 7 geheimen van moeiteloze marketing. Marketing die bij je past en als vanzelf gaat.

Veel ondernemers zien marketing vooral als veelvuldig en het liefst op vaste tijden zichtbaar zijn op de social media. You love it, or you hate it, is mijn ervaring. Daarbij zie ik ook dat veel ondernemers de tips en tricks van de goeroe’s nadoen en dat voor sommigen heel goed werkt en voor anderen juist niet.

Marketing heeft tot doel om mensen warm te maken voor je product of dienst (voor het gemak heb ik het verder alleen maar over diensten, maar hetzelfde geldt voor producten). Je wilt duidelijk maken wat mensen aan jouw dienst hebben. Waar helpt jouw dienst hen bij? Welk probleem los je ermee op en welk verlangen of wens kan er vervuld worden?

Maar hoe doe je dat op een manier die bij je past en die effectief is? Wat mij betreft zijn er 7 geheimen van wat ik intuïtieve marketing noem. Marketing die je niet in de boekjes vindt. Marketing die niet uitgaat van one-size-fits-all en marketing die ook rekening houdt met de onderstroom in mensen en tussen mensen.

Het gaat over verbinding

Verbinding, Photo by <a href="https://unsplash.com/@alinnnaaaa?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Alina Grubnyak</a> on <a href="https://unsplash.com/photos/low-angle-photography-of-metal-structure-ZiQkhI7417A?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Unsplash</a> Marketing gaat in essentie over verbinding. Niet alleen maar over de verbinding van je dienst met je klant, maar over meer verbindingen. Door aandacht te besteden aan deze verbindingen en te onderzoeken hoe je deze kan versterken, zul je merken dat je gemakkelijker klanten aantrekt. In mijn boek Moeiteloos Ondernemen beschrijf ik de volgende verbindingen die van belang zijn in je marketing:

  • Met jezelf – Zeker als ZZP-er, maar ook als directeur van een groter bedrijf, gaat marketing over verbonden zijn met jezelf. Met name het verbinden met je intuïtie en de rust in jezelf, helpt je in je marketing.
  • Met je bedrijf – Hoe ben je verbonden met je bedrijf? Het kan voelen als een positieve verbinding die je energie geeft, maar je kunt je bedrijf ook als iets kleins en onbenulligs ervaren. Potentiële klanten zullen worden aangetrokken door een sterke en positieve verbinding met je bedrijf.
  • Met je aanbod – Krijg je een warm gevoel als je aan je diensten denkt? Door deze verbinding kun je 100% achter je diensten staan en dat merken klanten. Zodra de verbinding minder sterk voelt, is het van belang hiernaar te kijken en te onderzoeken of er iets veranderd moet worden in je aanbod.
  • Met je potentiële klanten – Tenslotte is het natuurlijk ook van belang dat je een positieve en warme verbinding met je potentiële klanten ervaart. Kun je je helemaal openstellen en op een neutrale tot positieve manier verbinden? Of ontstaat er spanning en voel je druk? In deze verbinding vind je de levenskracht van je bedrijf. Als deze verbinding sterk is en ongeremd kan stromen, kan de volle potentie van je bedrijf tot uiting komen.

Vanuit deze verbindingen neem je je marketingacties. Als je een bericht op social media plaatst, maar je bent niet verbonden met bijvoorbeeld jezelf of met je dienst, dan zal het bericht minder bereik krijgen en potentiële klanten zullen er minder op aanhaken. Hetzelfde geldt voor andere uitingen. Andersom werkt het zelfs zo sterk dat als je met volle aandacht bovenstaande verbindingen versterkt, je soms niet eens een marketing uiting hoeft te doen om klanten aan te trekken. Probeer het maar eens uit.

De klant is de held van het verhaal

Held, Photo by <a href="https://unsplash.com/@messrro?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Mehdi MeSSrro</a> on <a href="https://unsplash.com/photos/man-in-red-and-black-jacket-standing-on-snow-covered-ground-during-daytime--1v0JL_wINc?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Unsplash</a> In heel veel marketing zie ik dat de ondernemer centraal staat of de dienst. Dan wordt er van alles verteld over de opleidingen van de dienstverlener of de technische eigenschappen van het product. Nergens gaat het over de klant.

In de StoryBrand aanpak van Donald Miller gaat het erom de klant als held centraal te stellen in de communicatie en niet jezelf, je bedrijf of dienst. Je beschrijft dus waar die held tegenaan loopt, welke uitdaging of probleem heeft zij (of hij). Hierbij maakt Donald Miller onderscheid tussen 3 lagen in een probleem:

  1. Het externe probleem: dat is het probleem zoals het zich aan de oppervlakte uit. Bijvoorbeeld moeite met spreken in het openbaar, te weinig omzet of geen goed werkende website.
  2. Het interne probleem: dat is wat dit probleem met de klant doet. Ze kan bijvoorbeeld onzeker zijn over het spreken in het openbaar, angst hebben dat er niet genoeg geld binnenkomt, of frustratie dat de website niet werkt.
    Het blijkt dat potentiële klanten eerder aangetrokken worden als dit dieperliggende, interne probleem wordt benoemd.
  3. Het filosofische probleem: dit is een grotere vraag of verlangen, het waarom. Waarom doet dit verhaal er toe in het grotere verhaal van de mensheid? Een consultant kan bijvoorbeeld zeggen dat iedereen een fantastische manager verdient en dat ze daarom managers coachen. Met intuïtief ondernemen wil ik bijdragen aan een wereld waarin we op een liefdevolle manier zakendoen met een positieve impact op mens en planeet. Potentiële klanten vinden het fijn om onderdeel te zijn van een grotere beweging.

Je geeft vervolgens aan waarom jij als gids geschikt bent, waarna je de potentiële klant vertelt welke stappen zij moet nemen om met je in zee te gaan. Je roept ook op tot actie. Danwel een actie om direct zaken te doen met je of een actie om verbonden te blijven door bijvoorbeeld een gratis e-boek aan te bieden. Tenslotte geef je aan welk succes de held door jouw dienst gaat bereiken en welke mislukking ze daarmee voorkomt.

Door dit in je marketing te verweven, zul je merken dat potentiële klanten op een diepere laag getriggerd worden en gemakkelijker klant bij je worden.

Denk aan meer marketingkanalen dan social media

Veel ondernemers denken tegenwoordig dat marketing alleen maar via social media kan. Het is waar, dit is een relatief goedkoop medium waarop je een groot bereik kunt hebben. Tegelijkertijd zijn de algoritmes onvoorspelbaar en ben je erg afhankelijk van de social media bedrijven voor je bereik. Daarom hieronder een lijst met andere marketingkanalen:

  • (Lokale) kranten: Hierin kun je adverteren, maar ook een redactioneel stuk insturen. Zeker lokale kranten zitten vaak om kopij verlegen. Als je het niet te commercieel schrijft, plaatsen ze het snel.
  • Beurzen: Je kunt een stand op een beurs huren en daar je diensten promoten. Je kunt ook zelf naar een beurs toegaan en contacten leggen.
  • Webinars: Hierin kun je mensen kennis laten maken met jouw manier van werken en jouw zienswijze.
  • Lezingen en kennismakingsworkshops: Ook op deze manier kunnen mensen kennis met je maken. Je kunt ook een lezing of workshop geven voor een vereniging of netwerkclub. Dan heb je direct een specifieke doelgroep bij elkaar.
  • Flyers: Het ouderwetse flyeren kan voor sommige doelgroepen en diensten een goede manier zijn om klanten te werven. Je kunt flyers in brievenbussen stoppen, op drukke plekken uitdelen, of bij aanbieders van aanvullende diensten neerleggen.
  • Netwerkbijeenkomsten: Onderzoek naar welke bijeenkomsten jouw doelgroep gaat en ga daar ook heen. Dit is een laagdrempelige manier om mensen te ontmoeten.
  • E-mailmarketing: Dit is ook een digitale en dus goedkope manier om veel mensen te bereiken. Je geeft mensen een gratis cadeautje in ruil voor hun e-mailadres. Vervolgens stuur je ze interessante informatie en af en toe een marketingboodschap.
  • Handtekening in je e-mails: Vergeet ook dit soort ‘kleine’ dingen niet. Zet in je handtekening een link naar je website, je weggever, of een van je diensten
  • Website: Een plek waar mensen je kunnen leren kennen. Zeker als je hier een video met jezelf erin op zet, blogs, vlogs en testimonials kan het een hele goede klantenmagneet zijn.

Je aanpak is afhankelijk van je Human Design

Human Design is een zeer ver uitontwikkeld systeem gebaseerd op een combinatie van esoterische en reguliere wetenschappen. Zo is het systeem gebaseerd op de kwantumfysica, biochemie en genetica, maar ook op de I Tjing, de astrologie, de Joodse Kabbala en de chakraleer. Het helpt je om een soort energetische handleiding van jezelf te krijgen. Hierin vind je ook wat jouw manier is om dingen in de wereld te zetten en hoe jij mensen aan kunt trekken.

Het is een zeer gelaagd systeem en zonder begeleiding kom je een aardig eindje, maar mis je de finesses van de informatie. Ik heb een interview met Jeannette Lamme gedaan waarin ze meer vertelt over marketing en Human Design. Daarin krijg je al een idee van welke marketing bij jou past.

De belangrijkste boodschap is dat iedereen anders is (dat is natuurlijk niet nieuw) en dat dat ook betekent dat niet elke marketingaanpak voor iedereen werkt (dat schijnt dan wel weer nieuw te zijn). Ongeacht of je je gaat verdiepen in Human Design is het dus belangrijk te ontdekken wat bij jou past en wat niet. Let daarbij wel op dat het soms ‘voelt’ alsof het niet bij je past, maar dat dat eigenlijk een angst of pijn uit het verleden is die je tegenhoudt. Het is daarom wel handig om begeleiding hierbij te vragen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een van mijn workshops.

Bepaal intuïtief de juiste keuzes

Vaak kom ik ondernemers tegen die in hun dienstverlening heel intuïtief zijn, maar als het aankomt op marketing heel hard gaan nadenken en de stappen uit een of ander boekje of website gaan volgen. Je zuivere intuïtie inzetten kan je juist enorm helpen om de juiste keuzes te maken, ook in je marketing. Zo kun je intuïtief bepalen welke kanalen voor jou, jouw diensten en jouw klanten het beste zijn. Je kunt je intuïtie inzetten om de juiste prijs te bepalen, de juiste teksten te schrijven en om het ritme te voelen van bijvoorbeeld de frequentie van berichten in je e-mailmarketing of op social media. Je intuïtie kan je vertellen met wie je wel of juist niet zou moeten samenwerken om meer klanten te bereiken. Ook vertelt je intuïtie je wanneer je bijvoorbeeld een belletje moet doen nadat je een offerte hebt verstuurd.

Kortom, ontwikkel je intuïtie en leer deze in te zetten voor je marketingkeuzes.

Onderzoek de onderstroom

Onderstroom, Photo by <a href="https://unsplash.com/@yannispap?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Yannis Papanastasopoulos</a> on <a href="https://unsplash.com/photos/rocks-on-sea-bed-U6dnImauDAE?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Unsplash</a> Een onderdeel van het ontwikkelen van je intuïtie is je eigen onderstroom onderzoeken. Waar zitten je angsten en verlangens? Welke patronen heb je ontwikkeld? Waar heb jij in het verleden pijn opgelopen die je nu nog beïnvloedt? Daar hoef je geen traumatische jeugd voor gehad te hebben. We hebben allemaal ervaringen die ervoor zorgen dat onze intuïtie niet zuiver is.

Het is ook van belang om de onderstroom te onderzoeken die actief is in je marketing. Behalve wat we aan de oppervlakte zien, speelt er zich van alles onder water af. In onszelf, tussen ons en ons bedrijf, tussen ons en onze klanten. Bij het eerste kopje over verbinding heb ik hier al iets over vertelt. Er kunnen echter nog meer zaken spelen in de onderstroom. Zo kan een weggestopt deel van de geschiedenis van je bedrijf invloed uitoefenen op je marketing. Ook kan de oorsprong van je bedrijf effect hebben op het bereiken van potentiële klanten. Zo heb ik ooit mijn bedrijf meer willen richten op coaches en trainers en niet meer op ondernemers. Dat werkte voor geen meter omdat de oorsprong van mijn bedrijf, de essentie, de bestaansreden van mijn bedrijf verbonden is met ondernemerschap. Tenslotte kan ook je persoonlijke onderstroom meespelen in je marketing. Je kunt bijvoorbeeld ergens een weerstand hebben opgebouwd tegen zichtbaar zijn. Dit kan ervoor zorgen dat je er maar niet toe komt een website te maken of iets op LinkedIn te posten. Het kan ook zijn dat in je familiegeschiedenis mensen onderdrukt zijn geweest of op de een of andere manier geen succes konden hebben. Zeker als hier niet over gepraat is, kan het zijn dat je in de onderstroom loyaal bent aan deze mensen en daardoor geen klanten aantrekt.

Het kan dus zinvol zijn om hier onder begeleiding naar te kijken. Ik geef regelmatig de workshop Moeiteloos Ondernemen waarin dit aan bod kan komen. Je kunt ook bij mij terecht voor een coachsessie of coachtraject.

Je moet mensen afschrikken

Ja en dan nog de reden waarom je mensen moet afschrikken met je marketing. Als het goed is, richt je je op een bepaalde doelgroep en heb je een bepaalde stijl of aanpak. Jouw dienst (of product) heeft een aantal unieke kenmerken waarmee je je onderscheidt. Door te kiezen voor het een, sluit je het ander uit. Dat doe je altijd.

Doordat je kiest, zul je dus mensen afschrikken die zich daar niet door aangesproken voelen. Zeker als je wat steviger stelling neemt of een bijzondere aanpak hebt, zullen er mensen zijn die daar niks van willen hebben.
En dat is precies wat je wilt! Deze mensen worden toch geen klant bij je en als ze dat wel worden, zijn het lastige klanten waar je hard voor moet werken. Je kunt je aandacht beter stoppen in potentiële klanten die zich wel aangetrokken voelen door wat jij te bieden hebt en de manier waarop je dat doet.

Wat ik vaak zie is dat ondernemers iedereen te vriend willen houden. Zeker dienstverleners willen graag aardig gevonden worden en er voor iedereen zijn. Maar dat gaat je niet helpen.
Erken dat je mensen uitsluit met jouw keuzes wat betreft aanpak en doelgroep. Systemisch is het belangrijk om je bewust te zijn van wat of wie je uitsluit.  Als je het niet erkent, zal je in de bovenstroom gedoe gaan ervaren wat zich kan uiten in niemand of weinig mensen die zich aangetrokken voelen.

Realiseer je dus dat je mensen uitsluit met jouw manier van werken. Erken en koester dat. Wees blij dat er mensen zijn die je afschrikt. Dat zorgt voor een goede stroom aan klanten die wel bij je passen!

 

Leave a Reply


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.