flag-en

Inspiratieblog Intuïtief Ondernemen

Artikelen, video’s, linkjes en citaten

3 Redenen waarom initiatief nemen juist niet goed is

Initiatief nemen en proactiviteit worden belangrijk geacht voor ondernemers. Stappen zetten, de concurrentie voor zijn, initiatieven ontplooien. Ik geloof daar niet zo in.

Initiatief nemen en proactiviteit als resultaat van onze cultuur

Industriele revolutie en intitatief nemen

Net heb ik nog even een paar websites bekeken met de 5, 6 of 11 eigenschappen van een succesvolle ondernemer. Bijna overal staat initiatief nemen in het lijstje. Het is wel interessant waarom dit als zo belangrijk wordt gezien.

De eerste reden is volgens mij dat proactiviteit en initiatief nemen belangrijke waarden in onze maatschappij zijn. Als een zeevaarders volk en handelaren hebben we altijd nieuwe wegen bewandeld en kansen gezien en benut.

Daarnaast denk ik dat het te maken heeft met het idee dat de wereld maakbaar is. Sinds de industriële revolutie hebben we het idee dat we alles kunnen creëren wat we willen. Daarvoor hebben we ook veel bewijzen als je kijkt naar de prachtige technologische vooruitgang die we hebben gerealiseerd. We zien de wereld als een machine die we kunnen besturen en waar we aan kunnen sleutelen. Ook het ondernemen en zakendoen zien we als iets machinaals. Vanuit een meer spirituele invalshoek wordt de wereld ook als maakbaar gezien. In films als “The secret” wordt uitgelegd dat je je eigen werkelijkheid creëert. Specifiek over de maakbaarheid van de wereld heb ik een eerdere blog geschreven.

Hierdoor wordt, zeker van ondernemers, maar ook van werknemers verwacht dat ze initiatieven nemen en het leven naar hun hand zetten. Proactiviteit wordt hiermee de sleutel naar maakbaarheid en beheersbaarheid. Dat is natuurlijk heerlijk en veilig, maar klopt het wel?

Inmiddels heb ik ook de andere kant ontdekt van ondernemen en successen creëren. Dat is echt niet altijd afhankelijk van de mate van proactiviteit. Sterker nog, ik denk dat door een te sterke focus op proactiviteit je juist slechter gaat ondernemen en zakendoen. In deze blog geef ik je 3 redenen waarom dat zo is.

1. Maar 9% van de mensen is geboren om initiatief te nemen

Manifestor, initiatief nemen Zoals je wellicht weet, gebruik ik graag het Human Design systeem om meer inzicht te krijgen in wat optimale strategieën zijn voor ondernemers om bijvoorbeeld klanten te krijgen, beslissingen te nemen en succes te creëren. Human Design onderscheidt 4 typen mensen: Manifestors, Generators, Projectors en Reflectors. Alleen de Manifestors zijn types die initiatiekracht hebben. Dit is het enige type dat gemaakt is om initiatief te nemen om vanuit zichzelf te creëren. Dit zijn de vernieuwers, de leiders die voor de troepen uit lopen.

Het geval is nu dat maar 9% van de mensen Manifestor is. De rest is één va de drie andere typen. Deze typen functioneren optimaal wanneer ze reageren. Ze zijn dus niet proactief, maar juist reactief. Niet omdat ze lui zijn of geen zin hebben, maar omdat dit het beste bij ze past. Hun energiehuishouding en hele lichaam is hierop afgestemd. In de video waarin ik Jeannette Lamme interview over Human Design en Marketing, hoor je hoe de andere types in elkaar zitten.

Dit wetende betekent dat alle adviezen voor ondernemers gericht zijn op Manifestors, mensen die van nature initiëren en iets nieuws creëren. Voel jij je als ondernemer niet zo fijn bij al die tips over proactief zijn en initiatief nemen? Voel je dan niet bezwaard. Het kan goed zijn dat jouw natuur, jouw blauwdruk niet is om te initiëren.

2. Proactiviteit en initiatief nemen leiden je af van intuïtie

Door continu proactief te zijn, is je aandacht heel erg naar buiten gericht. Je bent bezig met creëren, nieuwe initiatieven en acties. Proactiviteit is een actieve toestand. Mijn ervaring heeft me geleerd dat je hierdoor alert bent, gefocust en in de doe-modus. Nu zul je zeggen “Dat is toch mooi?” want dat is belangrijk voor ondernemers, om dingen voor elkaar te krijgen en gefocust te zijn. Ook voor werknemers en in andere situaties willen we graag actie zien en resultaten.

De vraag is alleen of je vanuit deze houding de juiste acties onderneemt en tot de juiste resultaten komt. Tevens is het de vraag of je op een zo efficiënt mogelijke manier tot de resultaten komt.

Daarbij bedoel ik niet efficiënt als in zo goedkoop mogelijk. Hiermee doel ik op efficiënt op alle fronten. Kost het je niet teveel energie? Hebben je acties geen ongewenste bij-effecten? Zie je door de focus geen belangrijke dingen over het hoofd? En zorgt die proactiviteit niet voor het verliezen van jezelf of misschien wel de waarden van je bedrijf?

Voor mij is het heel belangrijk om regelmatig in de zijn-modus te komen; even stil te staan en stil te zijn. Zo ontstaat er ruimte om naar de stem van mijn intuïtie te luisteren. Ik maak dan contact met wat er in mij leeft, wat in mij is hier allemaal bij betrokken? Ik maak dan contact met mijn intuïtie, de innerlijke wijsheid die verbonden is met het veld van onbegrensde mogelijkheden.

Door op deze manier stil te staan, kun je contact maken met wat ik wel de intuïtieve laag noem, of de stroom, de flow. Door je hierop af te stemmen, kun je vervolgens bepalen wat je eerstvolgende stap is. Niet doordat je proactief bent, maar juist doordat je reageert op dat wat zich van binnen aandient en naar buiten wil komen.

3. Door proactiviteit en focus mis je de magie van het leven

Door proactief te zijn en initiatief te nemen, lijkt het ook alsof je je leven en je bedrijf of organisatie onder controle hebt; alsof jij de bestuurder bent die alles aanstuurt. Dat is een overblijfsel uit het industriële tijdperk waarin we alles zijn gaan zien als machines. Dit heeft ons veel gebracht en heeft ervoor gezorgd dat we veel hebben bereikt. De magie van het leven is daarmee wel een beetje verdwenen.

Door je juist wat reactiever op te stellen, open te staan voor de schijnbare toevalligheden (synchroniciteit) en de cadeautjes die je onderweg tegenkomt, wordt het ondernemen en zakendoen een stuk plezieriger, gemakkelijker en doorregen van magische momenten. Als ik me niet had open gesteld en proactief mijn internationale ambities had waargemaakt, was ik nooit in Bulgarije terecht gekomen. Dan was ik nooit in Parijs training gaan geven, was ik nooit vanuit China benaderd voor workshops en was ik nooit in Porto en Brage geweest om daar stadsopstellingen te doen. Dan had ik nooit meegedaan met een Europees project om jongerenwerkers een methode te bieden om jongeren op een intuïtieve manier ondernemersvaardigheden te leren. Bovendien was het allemaal niet zo gemakkelijk en als vanzelf gegaan als nu.

Door je af te stemmen op je wens, je droom, je ambitie en vervolgens te reageren op wat er op je pad komt, kun je op een veel gemakkelijkere manier succes creëren. Bovendien kun je daarbij genieten van de magische momenten die het (zaken)leven in zich heeft.

Stem je af op je intuïtie en de magie van het leven

Kortom: onderzoek voor jezelf of proactiviteit een eigenschap is die voor jou goed werkt. Krijg je er energie van? Word je er blij van? Creëer je daarmee de resultaten die jij wenst? Dan zou ik hier vooral mee doorgaan. Zo niet, dan kun je eens onderzoeken wat er gebeurt als je je wat reactiever opstelt; als je met je aandacht naar binnen gaat en via je intuïtie contact maakt met een enorme bron aan informatie en levensenergie; als je je met je aandacht naar buiten richt om met een ruime blik die toevalligheden op je pad aan te grijpen om de volgende stap te zetten.

Natuurlijk vraagt het vervolgens wel om actie en om iets te doen. Natuurlijk kunnen je angsten hierbij in de weg zitten en natuurlijk vraagt het soms lef en durf om verder te gaan. De basis ligt voor mij echter niet in proactief zijn en initiatiefrijk, maar in het afstemmen op je intuïtie en op de magie van het leven!

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen op dit vlak. Wil je ze achter laten in een reactie op dit bericht? Dank je.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *