fbq('track', 'ViewContent');
was successfully added to your cart.

5 tips om weer in actie te komen

By 10 september 2015 Ondernemerschap, Persoonlijk

Zo in de eerste weken na de vakantie hebben veel mensen moeite om weer op te starten. Anderen hebben dat wel vaker in het jaar; moeite om tot actie te komen. Graag deel ik mijn intuïtieve ervaringen op dit gebied met je.

In mijn praktijk heb ik de afgelopen vragen deze weken vaker gekregen dan normaal (dat zegt ook iets over mijn actiegerichtheid). Wat ik merkte is dat ik intuïtief gestuurd werd om niet in te gaan op de blokkades, waar deze vandaan komen en wat iemand belemmert om te starten. Mijn neiging was namelijk wel om dat te doen. Via een familieopstelling kun je bijvoorbeeld heel mooi belemmeringen oplossen die te maken hebben met het komen tot actie.

Nee, mijn intuïtie leidde me een andere kant op en die wil ik graag met je delen omdat ook jij hier wat aan kunt hebben op momenten dat je even niet tot actie komt. In plaats van de aandacht op de blokkades te richten, ging ik met mijn klanten kijken naar wat er al wel stroomt, welke acties voerden ze al wel uit. Daarnaast gingen we kijken hoe je voorbij de weerstand kon komen en wat dan de acties zouden zijn die je gaat ondernemen.

Pas als een blokkade zo groot is dat hij je echt stopt en tegenhoudt, dan is het belangrijk om ermee aan de slag te gaan. Door de blokkade er gewoon te laten zijn en je aandacht te richten op dat wat je wilt bereiken, zul je merken dat je toch in actie kunt komen; dat je ondanks de rem die je voelt, of de angst die je bekruipt, je toch dat gaat doen wat je te doen hebt.

De volgende tips kunnen je helpen om weer tot actie te komen:

  1. Voel de weerstand, de blokkades, de angst of wat je dan ook tegenhoudt
    Door tijd te nemen om echt contact te maken met dat wat je ervan weerhoudt om acties te ondernemen, zul je zien dat deze vaak minder sterk worden. Vaak zijn we geneigd om het weg te drukken, er boos om te worden en ervan te balen. Ga eens rustig zitten, richt je aandacht naar binnen en neem waar hoe de blokkades zich aan jou aandienen. Je hoeft niks te veranderen, gewoon waarnemen. Blijf hierbij goed ademen en zorg dat je voeten op de grond staan.
  2. Aanvaard het zoals het is
    Ja, je doet even helemaal niks. Ja, je baalt ervan. Ja, je bent allerlei andere dingen aan het doen om maar niet te doen wat je echt wilt doen en Ja, dit overkomt je vaker. Dit is hoe het is op dit moment. Door te aanvaarden dat het is zoals het is, ontstaat er ruimte en ontspanning. Je ertegen verzetten en het willen veranderen levert spanning en stress op. Aan jou de keuze!
    Het gaat er hierbij om dat je liefdevol naar jezelf kunt kijken en zonder oordeel waar kunt nemen wat er is. En als je dat niet kunt? Ja, dan accepteer je dat ook.
  3. Maak weer contact met je levensmissie. Waarvoor doe je het allemaal?
    Als je weet wat je hogere doel is, zal het gemakkelijker worden om de acties die bijdragen aan dat doel uit te voeren. Je creëert als het ware een trekkende energie die je helpt om je door je passiviteit te trekken. Deze positieve energie helpt enorm om weer zin te krijgen om acties te ondernemen.
    Eventueel kun je een symbool nemen voor je levensmissie en je hier mee verbinden. Je kunt ook een papiertje op de grond leggen met daarop het woord “Mijn levensmissie” en vervolgens een plek kiezen waar je een goede verbinding voelt met deze levensmissie.
  4. Maak intuïtief contact met de acties die op dit moment het meest passend zijn
    Door je intuïtie te laten bepalen welke acties op dit moment nodig zijn om in beweging te komen, voorkom je dat je allerlei acties met je hoofd gaat bedenken. Acties die je door je intuïtie laat bepalen zullen je gemakkelijker afgaan. Het zal dus gemakkelijker zijn om door je weerstand en blokkades heen te gaan. Lees hiervoor eventueel het artikel over intuïtief timemanagement.
  5. Doe!
    Het is net als met springen van de hoge duikplank (of zelfs de lage) in een zwembad (dank Daphne voor de metafoor). Je kunt uren praten, lezen en discussiëren over wat de beste manier is om te springen, wat er nodig is, hoe de wind staat en welke stappen dit vereist. Uiteindelijk moet je het gewoon DOEN. Besluit dus voor jezelf dat je het gewoon gaat doen. Het liefst NU, want dan zet je meteen de stap. Lukt het niet meteen, dan op het eerstvolgende moment dat het mogelijk is. Een liefdevolle schop onder je kont kan soms heel goed werken.

Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is met vastzitten en weer vooruitkomen en of bovenstaande tips jou helpen

3 Comments

  • Wiepke schreef:

    Hoi Martijn,

    Mooie blog!
    En een goede bevestiging van hoe ik het al langer voel, maar over getwijfeld heb of het goed was.
    Je hoort Brian Tracy, bijvoorbeeld zeggen: ‘Eat that Frog’. Begin je dag met de activiteit die je het lastigst vind. Gevoelsmatig past dat niet goed bij me.
    Ik merk dat wanneer ik inderdaad start met iets waar ik een goed gevoel bij heb, waar ik zin in heb, of het stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik het moet doen, dat ik dan in actie kom.
    Bedankt voor het inzicht!

    Fijne dag,

    Wiepke de Jong

  • Ellen schreef:

    Hoi Martijn,
    Soms loop ik dagen te lanterfanten en heb ik het idee dat ik helemaal niets doe of heb gedaan. Ik ontloop werkzaamheden en pak nog maar eens een kop koffie of thee. Toch zijn dat ook waardevolle dagen (achteraf gezien), want vaak maak ik dan plannen voor een nieuwe workshop of krijg ik ideeën voor een blog. En er zijn ook dagen genoeg dat ik mijn to-do-lijstje helemaal afwerk in een razend tempo…flow-gevoel. Voor mij is het niet echt afhankelijk van een vakantie. Het is er of het is er niet.

    Groetjes
    Ellen

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.