fbq('track', 'ViewContent');
was successfully added to your cart.

Winkelmand

Ontdek hoe door de patronen in jouw bedrijf problemen zich herhalen

By 15 juli 2016 Ondernemerschap

Patronen in je bedrijf zijn gekoppeld aan de patronen bij je klant en ook aan de patronen in je familie. Problemen hebben de neiging zich op verschillende niveaus te herhalen. In deze blog beschrijf ik hoe dit werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je hier inzicht in krijgt en transformatie kunt creëren.

Een bezoek aan een melkveehouderij

Laatst maakte ik een inspiratiewandeling voor mijn bedrijf. Dat is een heel interessante manier van met je bedrijf bezig zijn, maar daar gaat deze blog niet over.

KoeienTijdens deze wandeling kwam ik een melkveehouderij tegen. Het was een moderne stal met daarop een bordje van Friesland Campina en de mededeling dat je vrij mocht rondlopen en dat als je een rondleiding wilde, je je even moest melden.

Nieuwsgierig als ik ben, liep ik de stal in. Ik zag een aantal koeien staan en een groot aantal plekken leeg. Blijkbaar waren er ook veel koeien buiten. Dat is mooi. Toch stonden nog veel koeien binnen en hadden ze weinig bewegingsruimte.

Toen zag ik een hoek met heel veel kalfjes. Daar aangekomen schrok ik wel even. Een aantal kalfjes lag in hun eigen stront. Anderen liepen in de stront en zagen er niet echt fit uit. Hun poten waren smerig en het leek alsof ze last van hun poten hadden. Er lag wel zaagsel, maar dat kon de smerigheid niet verhelpen.

Wat heeft dit met ondernemen te maken, zul je denken. Voor mij heel veel. Wat ik namelijk voelde terwijl ik dit tafereel aanschouwde was dat het op deze manier behandelen van de dieren doorwerkt in het hele bedrijf en zelfs in de hele keten en ook in mij als consument. Ik besloot trouwens ter plekke minder melkproducten te gaan eten en drinken.

Een probleem herhaalt zich op verschillende niveaus

Vanuit systemisch perspectief geldt dat de problemen en patronen in een bedrijf zich op verschillende niveaus herhalen. In dit geval zou het me bijvoorbeeld niet verbazen dat deze melkveehouderij merkt dat de poten onder z’n bedrijf niet zo gezond zijn. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in financiële problemen (een belangrijke poot), gedoe met afnemers (een andere poot), gezondheid van de eigenaar zelf (nog een mogelijke poot). Het kunnen ook andere belangrijke poten zijn waar hij last van heeft. Dat vraagt nader onderzoek.

Een andere patroon zou kunnen zijn dat dit bedrijf weinig bewegingsruimte ervaart in bijvoorbeeld de relatie met Campina Friesland of door de regels van de overheid.

Het is als bedrijf dus interessant om in het geval van gedoe of problemen niet aan de oppervlakte te blijven en bijvoorbeeld Campina Friesland of de overheid de schuld te geven van te weinig bewegingsruimte of andere ‘viezigheid’ (als je een vergelijking maakt met de vieze poten). Voor een duurzame oplossing is het belangrijk om naar de diepere, systemische laag te kijken. Welke patroon herhaalt zich op diverse niveaus? En wat kan jij als ondernemer doen om dit patroon te stoppen?

Ik vermoed dat als deze melkveehouder zijn kalfjes beter gaat behandelen en de koeien meer vrijheid geeft, hij ook meer vrijheid in zijn bedrijf gaat ervaren en dat ook de poten van zijn bedrijf weer ‘schoner’ worden.

Ontdek hoe door de patronen in jouw bedrijf problemen zich herhalen

Organisatieopstellingen zijn een hele goede manier om snel en krachtig deze diepere laag en patronen zichtbaar te maken. Dat is waarom ik dit zo’n fijne methodiek vindt om mee te werken.

Wil je zelf zonder een opstelling onderzoek doen naar zich herhalende patronen? Onderzoek in het geval van gedoe dan eens de volgende niveaus waarop patronen zich kunnen herhalen. Wees hierbij creatief in het benoemen van patronen. Zoals bij de poten van de koeien en de poten van een bedrijf. Maak contact met de essentie van het probleem of het patroon. Vertaal dit vervolgens naar een ander niveau.

  • Patronen die bij je klanten spelen
    Wat zijn de vragen waar ze mee komen, welke problemen spelen daar? Wat is het kenmerk van deze vragen, wat is de rode draad.
  • Patronen die tussen jouw bedrijf en de klanten spelen
    Wat kenmerkt de relatie van jouw bedrijf en je klanten? Welke processen lopen goed? Waar gaat het fout? Welke klachten krijgen jullie vaak? Wat ben je geneigd te doen als er spanning in de relatie ontstaat?
  • Patronen in jouw bedrijf
    Hoe gaan medewerkers met elkaar om of hoe ga jij met jezelf om in het geval van een eenmanszaak? Wat kenmerkt de sfeer? Wat zijn de valkuilen binnen het bedrijf?
    Bij grotere bedrijven kun je ook kijken naar wat de interactie van de verschillende managementlagen in de organisatie kenmerkt.
  • Patronen van de mensen
    Hier raak je het familiesysteem. Wat nemen mensen van huis mee in de organisatie? Wat neem jij mee in de organisatie? Welke patronen in je gezin van herkomst resoneren met de patronen in het bedrijf en bij de klanten?

Belangrijk is om dit onderzoek zonder oordeel te doen. Er is hierin geen goed en slecht. Je bent ook niet op zoek naar de zondebok. Je wilt het dieperliggende patroon ontdekken, zodat je daarmee aan de slag kunt. Alleen dan kun je duurzame verandering in je bedrijf teweeg brengen.

En ja, ook als consument kun je dus kiezen op welke patronen je aanhaakt en waar niet. Voor mij dus minder zuivel en waar mogelijk biologisch.

3 Comments

  • johan schreef:

    Mooi verhaal, en het laat zien hoe we makkelijk in een valkuil kunnen stappen als we uit een eenvoudig perspectief kijken naar de zaken. Als we een slechte deal maken met een Duits bedrijf, dan wil het nog niet zeggen dat alle Duitsers slecht zijn. Ook bij een Bio-boer dien je zorgvuldig te handelen.

  • Leendert schreef:

    Ik vind het een duidelijk verhaal. Wat fijn dat je dit met ons deelt. In mijn autorijschool komen leerlingen vaak met de vraag ‘hoe hard ik hier mag’.
    Daar zie ik wel een verbeterpunt op meerdere niveaus. Dank!

  • marjolein van der kruijf schreef:

    Het is niet voor niets dat Campina echt gefundeerd onderzoek naar biologische weidegang tegenhoudt. En dat bedrijven die harmonie belangrijk vinden tussen mens, dier en planten, ondanks iets minder melk per koe, aan het einde van het jaar toch het meeste geld overhouden.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.